In gesprek met Mink Pinster

Hoe komen de online voorstellingen van NDT tot stand?

De in Den Haag gevestigde Mink Pinster is eigenaar van productiebedrijf MILLK. In zijn werk staat de vertaalslag van (dans)theater & muziek naar film centraal. Al sinds 2020 werkt Mink met zijn team samen met NDT aan de opnames voor online voorstellingen. Alle opnames van NDT die worden gestreamd of on demand worden aangeboden, vinden plaats tijdens een live voorstelling mét publiek. Hoe werkt het maken van een opname en welke uitdagingen komen daarbij kijken? In de productieweek van Illuminate spraken we Mink over zijn werk.

Welke uitdagingen heeft het vastleggen van dans ten opzichte van andere opnames?

“Bij opnames van een concert kun je alle kanten op, er is vrijheid om op het moment te reageren. Bij theater wil je liever dat het voelt als een speelfilm. Dans heeft iets exacts. Het vertrekpunt ligt bij de choreograaf en het idee van het ballet. Tijdens een eerste kennismaking met de choreograaf leg ik uit wat we doen en benadruk ik dat alles wat er op het podium gebeurt op één staat. Soms is er een voorkeur voor een strakke registratie en soms kunnen er meer filmische middelen uit de kast getrokken worden om bepaalde momenten te versterken. Uiteindelijk beslist de choreograaf hoe ver we mogen gaan. Na een test bij een repetitie bespreken we de gemaakte keuzes, en doen we eventueel aanpassingen voor de definitieve opname.”

Jij bepaalt de blik van het publiek. Hoe maak je daar keuzes in?

“In de eerste plaats met de camera-opstelling. We plaatsen namelijk drie camera’s op de allerbeste stoelen. Voor de kijker geeft dat de beste ervaring. Dit seizoen hebben we een vierde camera toegevoegd; een extra perspectief dat formaties van bovenaf ook goed kan weergeven. Je ziet zo zelfs meer dan in de zaal! De grote keuzes in wat de kijker te zien krijgt, worden gemaakt door de choreograaf. Zo ‘verberg’ ik soms de op- en afkomst van dansers. Ik kijk naar de dansbewegingen en kies op basis daarvan voor een totaal-shot, een medium shot of een close-up. De beweging die gemaakt wordt, is leidend.”

Mink (rechts) aan het werk tijdens livestream

Tijdens het applaus zien we dat publiek voor de camera's gaat staan. Is dit een bewuste keuze?

“Dat is grappig, het heeft er juist mee te maken dat we op de beste plekken van de zaal zitten. Als we de camera’s opstellen zoals ze bij televisie zouden doen dan kunnen er 50 kaarten minder verkocht worden voor de voorstelling, dat is te kostbaar. Omdat we de opname maken in een volle zaal is het onvermijdelijk. Het is voor mijn team juist een hele leuke sport om álle dansers even in beeld te brengen. Tijdens het applaus wordt er bij ons het meest heen en weer geschreeuwd achter de schermen.”

Applaus tijdens livestream In/with/in

Wat vind je het leukst aan je werk?

“De dynamiek in ons filmteam en de samenwerking met de NDT crew is waar ik het meeste plezier uit haal in mijn werk. We zijn open en eerlijk over elkaars functioneren en dat zorgt ervoor dat we elkaar altijd uitdagen waardoor we de choreografie nog beter vast weten te leggen. Maar ook het filmen zelf. Je haalt ergens pas een camera bij zodra er al een verhaal ligt. Ik stap altijd in op het moment dat er al veel is om mee te werken en ik mag er op mooie momenten bij zijn.”

Wat inspireert je?

Filmstill uit Pina (2011)

“De film Pina (2011) van Pina Bausch en Wim Wenders. Ik zag hem (in 3D) in de bioscoop en dacht: dit is hoe je dans moet filmen. Danstheater en film komen prachtig en integer samen. Deels op het podium in het decor, maar soms ook daar buiten. De dans blijft altijd leidend en je ziet dat de filmmaker zichzelf niet boven de choreografie plaatst.”

 

Je werkt momenteel aan de opnames van 'Illuminate'. Wat is er dit keer anders dan anders?

“Het stuk van Jermaine Spivey Codes of conduct bevat improvisatie. Dat vereist een nieuwe aanpak van de filmcrew omdat we de camerabewegingen niet meer precies kunnen instuderen. Hoe brengen we dat het beste in beeld? De rollen van de camaracrew wisselen dit keer per stuk, omdat ze op een andere manier moeten anticiperen op de dansers. Dit is dit keer de grootste uitdaging, hoewel Jermaine het concept heel goed kan uitleggen. Dit helpt bij de keuzes die we maken in de opname. Het is te gek dat hij zo betrokken is!”