Bekijk hier de foto's

Sum Thoughts

NDT 2
Marina Mascarell A hefty flood
Edward Clug mutual comfort
Hans van Manen Short Cut
Sol León & Paul Ligthfoot Subtle Dust

De voorstellingen in dit programma hebben plaatsgevonden in seizoen 2017-2018.

Het NDT 2 programma Sum Thoughts vormt een rijke schakering van lyrisch tot experimenteel werk door nieuw en gevestigd talent. Voormalig NDT-danser Marina Mascarell maakt haar allereerste creatie voor het gezelschap (A hefty flood). De avond toont tevens een wereldpremière van huischoreografen Sol León en Paul Lightfoot (Subtle Dust). Daarnaast voeren de jonge dansers Short Cut (1999) van grootmeester Hans van Manen en Edward Clugs mutual comfort (2015) ten tonele.

Short Cut van Hans van Manen is een meesterwerk uit zijn 120 balletten tellende oeuvre, alle met zijn onmiskenbare signatuur. In mutual comfort laat Edward Clug de dansers ietwat nerveuze en korte bewegingen uitvoeren, wat uitmondt in een gedetailleerde en scherp gedefinieerde choreografie. Poëtisch en beeldend weet Marina Mascarell haar maatschappelijke betrokkenheid in dans te vertalen. Als choreograaf is Mascarell sinds zes jaar actief bij Korzo producties. Sinds hun eerste creatie voor NDT 2 in 1989 maakten Sol León en Paul Lightfoot ruim vijftig choreografieën voor het gezelschap. Sum Thoughts toont wederom een wereldpremière van het vermaarde choreografenduo.

Bekijk hier de foto’s van Sum Thoughts.

Volgorde programma

A hefty flood – Marina Mascarell
mutual comfort – Edward Clug
Short Cut – Hans van Manen
Subtle Dust – Sol León & Paul Lightfoot

Duur voorstelling: 2 uur en 15 minuten, incl. 2 pauzes en 1 korte ombouw

Speelperiode

Seizoen 2017-2018 | 8 maart – 12 mei 2018
Den Haag, Maastricht, Enschede, Tilburg, Utrecht, Eindhoven, Den Bosch, Zwolle, Groningen, Amsterdam, Rotterdam, Amstelveen, Haarlem, Nijmegen, Heerlen

In deze voorstelling

A HEFTY FLOOD – MARINA MASCARELL

“It is probably no mere historical accident that the word person, in its first meaning, is a mask. It is rather a recognition of the fact that everyone is always and everywhere, more or less consciously, playing a role… It is in these roles that we know each other; it is in these roles that we know ourselves. In a sense, and in so far as this mask represents the conception we have formed of ourselves —the role we are striving to live up to —this mask is our truer self, the self we would like to be. In the end, our conception of our role becomes second nature and an integral part of our personality. We come into the world as individuals, achieve character, and become persons.

– Ervin Goffman, The Presentation of Self in Everyday Life

Foto: Joris-Jan Bos. Choreografie: 'A hefty flood' van Marina Mascarell.

“De dansers hebben hun wensen met me gedeeld, hun dromen, de rollen die ze spelen of zouden wíllen spelen. Met die persoonlijke verhalen in gedachten creëerden wij dit werk, een wereld van verlangens. Zoals La Agrado zegt in All about my mother van Pedro Almodóvar: ‘Hoe meer je lijkt op waar je van droomde, hoe authentieker je bent’.” – Marina Mascarell

Duister en ondoordringbaar is A hefty flood van voormalig NDT danseres Marina Mascarell. (…) Het oogt experimenteel, en toch al zó vaak gezien.

NRC Next
    over A hefty flood
    MUTUAL COMFORT – EDWARD CLUG

    Edward Clugs choreografie is gedetailleerd en scherp gedefinieerd. Zijn meest onderscheidende bewegingskenmerk is de ‘stuiptrekking’ waarin lichamen nerveuze en korte bewegingen maken die men kan interpreteren als een bepaalde vorm van interpunctie; een erkenning van het ritme. Als choreograaf is Clug geïnteresseerd in het onderzoeken van de individuele ervaring middels een frisse aanpak. Die persoonlijke ervaring komt voort uit het proces van de creatie, waarin de menselijke tegenstellingen verrassende momenten van schoonheid en spontane ironie tot gevolg hebben.

    Foto: Joris-Jan Bos. Choreografie: 'mutual comfort' van Edward Clug.

    mutual comfort van Edward Clug brengt de kijker wel, opnieuw, op het puntje van zijn stoel. Dankzij de vier dansers, maar vooral dankzij de koele, helder belijnde stijl waarin subtiel golvende lichamen als het ware even lijken na te denken voor ze verder gaan.

    NRC Next
      over mutual comfort
      Foto: Joris-Jan Bos. Choreografie: 'Short Cut' van Hans van Manen. Dansers: Donnie Duncan Jr., Fay van Baar
      SHORT CUT – HANS VAN MANEN

      Jacob ter Veldhuis componeert met zijn oren. Ik choreografeer met mijn ogen.

      “Voor deze choreografie was ik eigenlijk op zoek naar één lang adagio. Toen ik bij toeval in de auto deze strijkkwartetten van Jacob ter Veldhuis hoorde, was ik buitengewoon verrast. Ik werd getroffen door de tonaliteit, door het poëtische in de muziek en door het stuwende ritme. Ritme is immers, zoals Balanchine ooit zei, de bodem van de danskunst. De aantrekkingskracht van dit ballet is op de grond. Er wordt weinig in gelift. Alles is naar de grond toe gericht. De choreografie plakt aan de grond. Voor mijn gevoel sluit dat precies aan bij wat Jacob ter Veldhuis in zijn muziek doet.” – Hans van Manen

      In Short Cut openbaart zich de schoonheid van de danskunst. De bewegingen zijn puur, sensueel, intens en hebben geen opsmuk nodig. Kijken naar Short Cut is niets anders dan genieten van zuivere dans.

      Leidsch Dagblad
        over Short Cut
        SUBTLE DUST – SOL LEON & PAUL LIGHTFOOT

        We shall not cease from exploration. And the end of all our exploring will be to arrive where we started and know the place for the first time. – T.S.Elliot

        “In 2001 werkten we voor het laatst met de minimale muziek van Johann Sebastian Bach. We kiezen er bewust voor om zijn prachtige muziek in dit stuk te laten terugkomen; zijn invloed op ons oeuvre is groot geweest. Bijna alle stukken die we voor dit ballet verzamelden, zijn transcripties of interpretaties van Bachs werk. De basis blijft intact, maar is wel aan verandering onderhevig. Transformatie speelt in al onze levens een cruciale rol, of het nu fysiek, emotioneel of spiritueel is. Ons werk blijft abstract. Instinct en intellect vormen samen een derde element; een symbiotische choreografie. We willen dat kwaliteit de boventoon voert in dit werk met deze jonge en getalenteerde dansers. Hopelijk stelt het hen in staat te groeien door opnieuw contact te maken met hun eigen wortels en met de natuur, om uiteindelijk in aanraking te komen met de bron.” – Sol León & Paul Lightfoot

        Foto: Rahi Rezvani. Choreografie: 'Subtle Dust' van Sol León & Paul Lightfoot.

        Het is allemaal uiterst kundig, zeer esthetisch en virtuoos.

        de Volkskrant
          over Subtle Dust

          De dansers over 'Sum Thoughts'

          Foto: Rahi Rezvani. Danser: Surimu Fukushi.
          Foto: Rahi Rezvani. Danser: Tess Voelker.
          SURIMU FUKUSHI OVER MUTUAL COMFORT

          “I would say that this piece is very cool in a lot of ways. It can be very satisfying but challenging to dance Edward Clug’s choreographic vocabulary.

          His work is clear, light and smooth and needs a lot of attention to become like a sharp knife cutting through butter. It feels like a mature game between two men and two women that creates a tension and sensuality while also being very playful. Milko Lazar’s uneven rhythm of music helps to build and keep the tension throughout the piece. I also love
          Edward’s sense of humor sprinkled throughout the piece; at times you are not sure if it’s meant to be funny or not, because the dancers play it cool.”

          TESS VOELKER OVER SHORT CUT

          “There’s a very specific respect a dancer must approach Hans van Manen’s work with. In rehearsals, Nancy (Euverink) often refers to his work as ‘poetry’ which I think appropriately defines this specific approach.

          Much like in his choreography, poetry holds rich descriptions to emphasize subtle subtext. There’s so much more involved in a piece of literature than the words themselves; in Short Cut, the beautiful legs and lifts are just the words. It’s the weight and emotion driving this work that give those words description, and the dancer’s relationships give it meaning. In the end, the poem is written and I love how as dancers we must learn to not just read it, but be a part of it.”

          Foto; Rahi Rezvani. Danser: Boston Gallacher.
          Foto: Rahi Rezvani. Danser: Amanda Mortimore.
          BOSTON GALLACHER OVER A HEFTY FLOOD

          “The creation began with a mysterious email from Marina Mascarell with a variety of odd questions. First of many was: which animal/imaginable persona would be your alter ego?

          I remember finding it so interesting watching all of us approach the questionnaire in such different ways. Some would spend hours discussing how to perfectly describe themselves and others instinctively knew. I was a tree. Later in the process, we would find our ideas, feelings and dreams creeping into the piece. It’s very personal and I’m sure Marina knows a lot of our secrets.

          For me, this piece explores connection; to each other, to ourselves, to the floor. During the creation we spent a lot of time underneath the vinyl floors, and it’s quite isolated as they block light and most sound. There are times I have felt lost in the strange landscape of wrinkles and monsters. However, the floors create tension with the people on the other side, and it’s interesting to play with that sensation of being close and not physically touching. You really have to put your trust in the darkness and let it destroy what it will.”

          AMANDA MORTIMORE OVER SUBTLE DUST

          “Since joining NDT 2 last season, I have enjoyed learning and working on repertoire from Sol León and Paul Lightfoot. It has been four years since they last created on NDT 2 with Some other Time.

          Although we perform their work consistently, it has been an enlightening experience for myself and my colleagues to be able to work with them intimately during this new creation process. They have chosen to create to Johann Sebastian Bach and have expressed to us how important it is to stay true to the integrity of the music. There is a delicate balance between following the melody or strategically pulling away from it. Not one detail is unaccounted for and every movement should be executed with the highest quality. Each one of us carry the responsibility for becoming a specific character unique to us as individuals in the piece. My part is involved in two duets and it is a rewarding challenge to go through a distinct journey from beginning to end. Beyond choreographing this piece in particular, Paul and Sol are giving us valuable information that we can take with us throughout the rest of our careers.”

          Programmaboek & Muziek

          Programmaboek (NDT 2 | Sum Thoughts)

          laden...