Edward Clug

Edward Clug

Choreograaf

Photo: Šimen Zupančič

Edward Clug (Beius, 1973) besloot een dansopleiding te volgen om aan het repressieve communistische regime van Ceauşescu te ontsnappen. In 1991 voltooide Clug zijn balletacademie aan de National Ballet School in Cluj-Napoca (Roemenië). In datzelfde jaar werd hij aangesteld als solist bij het Sloveense Nationale Theater (SNG) in Maribor waar hij zijn eerste choreografie maakte.

In 2003 werd Clug artistiek directeur van het ballet en leidde het gezelschap naar nieuwe en onderscheidende richtingen.

Als choreograaf brak hij internationaal door met Radio & Juliet (2005). Clug slaagde erin het Maribor Ballet ensemble op de internationale danskaart te zetten door deel te nemen aan de grotere theaterfestivals, zoals Jacob’s Pillow Dance Festival (VS), The Stars of the White Nights festival in het Mariinski Theater St.Petersburg, Arts Festival in Singapore en Seoul International Dance Festival in Korea.

In 2015 maakte Clug zijn eerste creatie voor Nederlands Dans Theater. Dit werk mutual comfort leidde tot lovende recensies en betekende zijn doorbraak in Nederland. Een jaar later volgde een tweede werk voor NDT 2, Handman (2016). In seizoen 2017-2018 maakte Clug een nieuwe creatie Proof voor het NDT 1 programma Side A: Split into One, dat op 22 september 2017 in première ging. Ook werd mutual comfort wederom opgevoerd in het programma Sum Thoughts. Op 29 november 2019 ging zijn werk APERTURE in premiere tijdens het NDT 1 -programma Soir Historique.

Naast het Maribor Ballet is Clug herhaaldelijk uitgenodigd om nieuw werk te creëren voor het Stuttgart Ballet, Zurich Ballet, Koninklijk Ballet van Vlaanderen en andere internationale gezelschappen. Clug won diverse prijzen, waaronder een “Speciale Prijs voor Beste Choreografie” voor zijn creatie Rozen voor Anne Teresa / Voetbal Stories op het International Theatre Festival MESS in Sarajevo (2011).

Hij ontving internationale prijzen voor zijn choreografieën voor danswedstrijden en festivals in onder andere Moskou, Belgrado en Sarajevo en werd genomineerd voor de Golden Mask award in Moskou (2010). Hij ontving de hoogste Sloveense prijzen in cultuur voor zijn werk, de Award van de Prešern Foundation in 2005 en de Glazer Charter in 2008. In 2015 kende Tanz magazine hem de titel ‘one of future’s hope’ toe in het choreografenveld.