Video laden...

Young Talent Project 2021

Een unieke samenwerking

Dit jaar beleefde het Young Talent Project, een unieke samenwerking tussen de Dansvakopleiding van Koninklijk Conservatorium (KC) en Nederlands Dans Theater (NDT), zijn negende editie. Met het Young Talent Project proberen NDT en KC een waardevolle bijdrage te leveren aan de overbruggingsperiode tussen het leven als dansstudent en als professionele danser. Grip krijgen op creatieve processen, de samenwerking tussen choreograaf en danser, en de verschillende danstalen bij een gezelschap vereisen een zeker begrip en inlevingsvermogen. Het is daarom essentieel dat naast de verdere ontwikkeling van de danstechnische vaardigheden, ook aandacht wordt besteed aan de professionele ontwikkeling van dansstudenten. Het Young Talent Project speelt een belangrijke rol in het bieden van die informatie en ervaring.

Wij zijn trots op de samenwerking tussen het Koninklijk Conservatorium en Nederlands Dans Theater en op dit traject dat de studenten inspireert en een extra aanzet geeft tot artistieke groei. Onze dank gaat uit naar allen – zowel voor als achter de schermen –  die hieraan hebben bijgedragen.

De voorstellingen zouden plaatsvinden op 2 t/m 5 december, voor de allereerste keer in ons nieuwe huis Amare, Den Haag. Helaas hebben we deze voorstellingen moeten afzeggen vanwege de nieuwe maatregelen die op 26 november door de Nederlandse regering zijn afgekondigd om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Natuurlijk waren we erg verdrietig door dit nieuws. Toch willen we graag met het publiek delen waar alle studenten en medewerkers de afgelopen maanden aan hebben gewerkt. Op deze pagina kom je meer te weten over wat het project inhoudt, kun je lezen waar de leerlingen aan hebben gewerkt tijdens het project, hoe zij dit hebben ervaren en vind je foto’s en video’s van het project. Veel lees- en kijkplezier!

Covervideo: Justin Bekker. Coverfoto: Sacha Grootjans

De editie van dit jaar

Het Young Talent Project 2021 vond plaats van september tot en met december. In deze periode werkten de studenten nauw samen met dansers, docenten, choreografen en coaches die verbonden zijn aan NDT om kennis te maken met de werkwijze van het gezelschap. Studenten van HBO 4 en het KCDE (Het Koninklijk Conservatorium Dans Ensemble), HBO 3 en AVO namen deel aan het project.

De studenten leren elk jaar NDT-repertoire. Deze editie repeteerden de studenten een fragment uit Bliss van Johan Inger, oorspronkelijk gemaakt voor het gezelschap Aterballetto in Italië, en ook Handman van Edward Clug, gemaakt voor NDT 2 in 2016.

Naast het bestaande repertoire werkten alle groepen aan een nieuwe creatie met drie choreografen: Antonin Rioche, Christie Partelow en Paxton Ricketts.

Ook werden de jonge dansstudenten van HBO 4 en KCDE uitgedaagd in het maken van eigen werk onder begeleiding van coaches Astrid Boons, Alice Godfrey en Christie Partelow.

Lees hieronder meer over hoe verschillende deelnemers van YTP 2021 dit bijzondere en uitgebreide proces hebben ervaren.

'Handman' van Edward Clug. Foto: Sacha Grootjans.
Jan Linkens, DIRECTEUR VAN DE DANSVAKOPLEIDING KONINKLIJK CONSERVATORIUM, OVER DE EDITIE VAN DIT JAAR:

“De 9de editie van het Young Talent Project stelt ons ook dit jaar weer voor nieuwe uitdagingen. De Corona maatregelen zijn er nog steeds en voor het eerst optreden in Amare is een extra uitdaging. In de afgelopen weken is er ontzettend hard gewerkt voor het uit te voeren repertoire van Johan Inger en Edward Clug en de nieuwe creaties van Christie Partelow, Paxton Ricketts en Antonin Rioche en ik dank allen voor hun werk, inzet en creativiteit om dit waardevolle project naar het volgende niveau te tillen.”

'Handman' van Edward Clug. Foto: Sacha Grootjans

Ervaringen van de dansstudenten

Hoe was het voor de studenten om zich gedurende 3 maanden onder te dompelen in de werkwijze van NDT?

Floortje Steen

Over het repertoire:

“Ik vind het geweldig dat we met YTP de kans krijgen om bestaand repertoire in te studeren. Dit jaar leren we fragmenten uit Bliss van Johan Inger en uit Handman van Edward Clug. De twee stukken hebben hele uiteenlopende stijlen. De uitdaging voor mij is om de verschillende bewegingskwaliteiten op te pikken en toe te passen in de choreografie. Het leerzame daaraan is dat die nieuwe kwaliteiten een inspiratiebron vormen voor je verdere dansontwikkeling en je eigen danstaal verrijken.

De repetitoren spelen daar natuurlijk ook een grote rol in. Zij hebben zoveel kennis over de bewegingen die ze met heel veel passie aan ons overbrengen en dat werkt heel aanmoedigend. Daarnaast leren ze ons wat het is om een professioneel danser te zijn door hun persoonlijke ervaring te delen. Ik ben de repetitoren erg dankbaar voor hoe zij mijn kijk op dans voor altijd hebben veranderd.”

Floortje in 'Handman' van Edward Clug. Foto: Sacha Grootjans.

Alicia Vaseo

OVER DE COACHING SESSIES:

“Het Young Talent Project is zonder twijfel een van de meest enerverende momenten van het jaar voor de studenten van het Koninklijk Conservatorium. Dit drie maanden durende project is zo waardevol omdat het mij heeft geleerd dat het proces veel belangrijker is dan het resultaat. Naast het leren van Bliss van Johan Inger, Handman van Edward Clug en If Only The Sea Could Sleep van Antonin Rioche, kreeg ik dit jaar ook de kans om te ervaren hoe het is om choreograaf te zijn. Het verkennen van eindeloze ideeën in samenwerking met drie van mijn gepassioneerde klasgenoten om een werk te creëren is iets dat ik me voor altijd zal herinneren. Een voorproefje van hoe het is om te creëren heeft echt mijn ogen geopend, omdat ik een stuk heb zien ontwikkelen vanuit een positie die ik nog nooit eerder heb bekleed.

Toch is het meer dan zomaar een stuk. Het is een momentopname geworden van mijn creativiteit en persoonlijkheid die ik kan delen met het publiek. De begeleiding van de coaches, de vrijheid om te experimenteren en de geweldige sfeer onder alle betrokkenen is enorm inspirerend geweest om deel van uit te maken.”

Alicia in repetities voor Antonins nieuwe creatie. Foto: Sacha Grootjans

Floris Puts

over het werken aan een nieuwe creatie met christie partelow:

“Het Young Talent Project is voor mij een ontzettend leerzaam project, het heeft mij zo veel geleerd over het professionele dansleven. Het is geweldig om met mijn groep en met Christie aan dit project te werken. Omdat Christie een stuk voor ons maakt, kunnen wij ook heel erg meedenken aan het creatieve werkproces en dat is zo leerzaam.

De afgelopen twee maanden waren voor mij ontzettend leerzaam en bijzonder en ik ben als danser positief veranderd, en ik zie ook dat mijn groep veel vooruit is gegaan en we hechter zijn geworden. Dit project heeft mij laten zien hoe geweldig het is om professioneel te dansen.”

'Mind the Gap' van Christie Partelow. Foto: Sacha Grootjans.

Een kijkje in de studio's

Antonin Rioche over 'If only the sea could sleep'

Antonin Rioche

Choreograaf nieuwe creatie HBO 4 + KCDE
Antonin maakte een werk samen met de studenten van HBO 4 + KCDE:

“Ik ben al een paar jaar toeschouwer van dit prachtige project, en ik ben altijd geraakt en onder de indruk geweest van de volwassenheid van de dansers in het repertoire van NDT. Het was dan ook een grote eer om met de studenten van het Koninklijk Conservatorium te mogen werken en creëren.

Het is waardevol voor mij geweest om de studenten te zien groeien, sessie na sessie, naar het doel van deze voorstelling, maar dat niet alleen. Ik denk dat de uitdaging bij dit soort projecten is om een evenwicht te vinden tussen pedagogische middelen en creativiteit om iets te creëren met de dansers, waarin ze kunnen groeien en elke dag een beetje meer van zichzelf kunnen laten zien; maar het gaat ook over wie ze op dit moment zijn en wie ze willen worden als performer. Op deze leeftijd is er dit kostbare moment van overgang tussen de studenten die zich ontwikkelen tot een danser, en ik moet proberen ze op deze weg te begeleiden.

Het stuk is getiteld If only the sea could sleep, geïnspireerd door het werk van Claire Tabouret, die mijn favoriete schilderes is. Van daaruit heb ik een poëtische tekst geschreven over de tijd die onder onze voeten afbrokkelt bij elke stap die we zetten. Ook werd ik ook geïnspireerd door de golven als een metronoom van het stuk. Deze zee die nooit slaapt. Op het podium komen de dansers eerst alleen aan, daarna vinden ze zichzelf en verbinden ze zich als groep, om tenslotte individueel naar hun pas toe te lopen.”

Antonin in de studio aan het werk met een student. Foto: Sacha Grootjans

Christie Partelow over 'Mind the Gap'

Christie Partelow

Choreograaf nieuwe creatie AVO | Coach bij eigen creaties studenten
Christie maakte nieuw werk met de studenten van AVO:

“Voor mij begon het als de ruimte tussen de trein en de perronrand; tussen ergens naartoe gaan en waar je nu bent, hetzelfde veilige afgelegde pad nemen naar bekende bestemmingen, tegenover wat het zou betekenen om een stap te zetten over die kloof naar het onbekende. We hebben ons verdiept in het concept van ‘minding the gap’, het in acht nemen van de kloof; de ruimte respecteren tussen hier en daar, jij en een ander, de grond en de lucht, bekend en onbekend, tussen dromen en wat we kennen als onze werkelijkheid; een ruimte gemaakt door verschil, maar vaak vermomd als verdeeldheid. En dan duiken we recht in die kloof.

Als proces hebben we de mogelijkheden onderzocht om beweging en het leven op verschillende manieren te benaderen, met behoud van een speelsheid binnen onze ontwikkelde intelligentie en intuïtie. We hebben gezocht naar flow binnen structuur en een gegrondheid terwijl we zweefden tussen het onbekende. We zijn hier op aarde op dit moment en tegelijkertijd is dit de droom. Geen dag zonder nacht, niet grijpen zonder los te laten, misschien is het het toelaten van alles wat is dat ons deze ruimte geeft om te spelen, om te creëren.

Dit was mijn eerste kans om te choreograferen voor een groot podium, en voor sommige van de studenten de eerste keer in een creatief proces, waarbij we de kans kregen om te ontdekken wat het betekent om samen iets nieuws te ontdekken. Ik voel me vereerd door hun openheid en om getuige te zijn van hun ontwikkeling. Ik dank NDT en KC voor de ervaring en elk individu voor het samen met mij erin duiken.”

Christie aan het creëren. Foto: Sacha Grootjans

do we take the ride when we’re not sure it’s going where we want to end up
what if we did anyway
    ..took a leap 

to somewhere between you and I
the form and the formless
the known and unknown
   body and mind
ground and sky
Fight and flight
light and dark 

reality and dreams 

of both here and there 

as there was always here, and here never came to be without there 

mind the gap …. 

– Christie Partelow

'Mind the Gap' van Christie Partelow. Foto: Sacha Grootjans.

Paxton Ricketts over 'Applause a pause abyss'

Paxton Ricketts

Choreograaf nieuwe creatie HBO 3
Paxton creëerde nieuw werk samen met de studenten van HBO 3:

“We begonnen onze creatie met een gesprek. Delen en elkaar leren kennen. Veel van de dansers hadden nog nooit eerder een creatieproces voor nieuw werk meegemaakt. Het was dus heel belangrijk voor mij om een gemeenschappelijke basis en een veilige ruimte voor communicatie op te bouwen. De hoop die ik met dit proces had, was om hen te helpen instrumenten te ontwikkelen die nuttig zouden zijn bij creatieve processen in de toekomst. Ik wilde hen aanmoedigen om hun eigen creatieve stem te ontwikkelen. Dit is een van de belangrijkste dingen die een danser kan ontwikkelen; wat deze handvaten kunnen bieden is uniek voor hen.

We begonnen ook te praten over het brede onderwerp van “eindes”. Wat zijn dat? Hoe laten ze ons voelen? Samen, door gesprekken te voeren en geschreven teksten te delen, vonden we enkele vragen die we in dit stuk wilden stellen. Tegelijkertijd ontwikkelden we samen het bewegingsvocabulaire en vonden we de fysieke taal voor het stuk. Het was een constructie die voortkwam uit samenwerking.

Uiteindelijk is het resultaat dat we op het podium delen het gevolg van het proces. Dat spreekt voor zich. Maar we hadden het geluk dat we de ruimte hadden om meer waarde te hechten aan het proces zelf. De voorstelling is een stap op de weg van dat proces.”

De leerlingen begeleiden bij het maken van hun eigen creaties

Naast het werken aan bestaand repertoire en aan nieuwe creaties van choreografen, hebben de studenten ook gewerkt aan het maken van eigen choreografieën. Hierbij werden zij gecoacht door verschillende aan NDT verbonden artiesten: choreograaf Astrid Boons, die dit jaar tijdens de Keuze van Korzo en NDT haar werk zal presenteren, en voormalig NDT-dansers Christie Partelow en Alice Godfrey.

Astrid Boons

Coach bij eigen creaties studenten
Astrid VERTELT MEER OVER DIT PROCES:

“We zijn dit coachingstraject van Young Talent Project begonnen met het geven van enkele workshops. Tijdens deze workshops kregen de studenten verschillende ‘tools’ aangereikt om aan een eigen werk te beginnen. De focus lag hierbij op vragen als: Hoe je eigen choreografische stem te vinden? Hoe bewegingsmateriaal aan te maken? Hoe een idee vormgeven in een dansstuk? Hierna zijn de studenten aan de slag gegaan en heb ik twee studenten begeleid tijdens hun creatieproces.

Voor de meeste studenten is dit de eerste keer dat ze een eigen werk maken en daar komt soms wel wat onzekerheid bij kijken. Als coach probeer ik die onzekerheid weg te nemen zodat die niet in de weg staat van hun creativiteit. Ook ondersteun ik hen in het maakproces door vragen te stellen zodat de studenten reflecteren op wat ze aan het maken zijn. Ligt het stuk in lijn met het idee dat ze voor ogen hadden? Of hebben ze juist een hele andere wending genomen? Het is voor mij heel fijn om bij hun proces betrokken te zijn en zo een kijkje te nemen in hun wereld.”

Fotografie van Sacha Grootjans

Tijdens de repetities heeft fotograaf Sacha Grootjans prachtige foto’s genomen van de studenten in actie.

Bekijk alle foto’s in de galerij.

'If only the sea could sleep' van Antonin Rioche. Foto: Sacha Grootjans
'If only the sea could sleep' van Antonin Rioche. Foto: Sacha Grootjans

Het team

Het team van het Young Talent Project 2021 bestond uit dansers en oud-dansers van NDT en choreografen verwant aan NDT. Drie maanden lang werkten zij meerdere keren per week intensief samen met de studenten in de studio’s van het Koninklijk Conservatorium.

EEN OVERZICHT VAN IEDEREEN DIE HEEFT DEELGENOMEN AAN Young Talent Project 2021:

Antonin Rioche

Choreograaf nieuwe creatie HBO 4 + KCDE

Jochem Eerdekens

Assistent nieuwe creatie HBO 4 + KCDE

Paxton Ricketts

Choreograaf nieuwe creatie HBO 3

Georgi Milev

Assistent nieuwe creatie HBO 3

Christie Partelow

Choreograaf nieuwe creatie AVO | Coach bij eigen creaties studenten

Mariette Redel

Assistent nieuwe creatie AVO | Assistent repetitor 'Bliss'

Yvan Dubreuil

Repetitor 'Bliss'

Aya Misaki

Repetitor 'Handman'

Alice Godfrey

Coach bij eigen creaties studenten | Assistent repetitor 'Handman'

Astrid Boons

Coach bij eigen creaties studenten

Foto Antonin Rioche: Feriet
Foto Jochem Eerdekens: Joery Erna
Foto Paxton Ricketts: Rahi Rezvani
Foto Georgi Milev: Joris-Jan Bos
Foto Christie Partelow: Joris-Jan Bos
Foto Aya Misaki: Rahi Rezvani
Foto Alice Godfrey: Rahi Rezvani
Foto Astrid Boons: de Schaapjesfabriek

Overzicht deelnemende studenten

AVO 

  • Lila Berkenbosch
  • Salomé van ’t Hoog
  • Ezra Polderman
  • Rosa Rotmans
  • Alessia Vogelzang
  • Noah Prins
  • Floris Puts
  • Florijn Roos
  • Simon van Schothorst
  • Wouter Smit
  • Jasmijn Gorter
  • Marla Molenaar
  • Max de Graaf
  • Jasey Harders

HBO 3, 4 + KCDE

  • Colette Blake
  • Floortje Steen
  • Boaz Molenkamp
  • Femmie Packbier
  • Annakha Flos
  • Faile Bakker
  • Esmee Boevink
  • Annamarie Westrik
  • Hiroki Inokuchi
  • Alicia Vaseo
  • Pascalle Opentij
  • Nanaho Kugawa
  • Samanja Flos
  • Hinako Yukimoto