De keuze van Korzo & NDT

Astrid Boons Do you believe me yet?

Sinds 2013 bundelen Korzo en Nederlands Dans Theater (NDT) de krachten om aanstormende dansmakers optimaal te begeleiden en een geschikt podium te bieden. Ieder jaar kiezen zij een choreograaf die zij ondersteunen om een nieuwe productie te maken en daarmee op tournee te gaan.

Over het programma

De Vlaamse Astrid Boons is sinds 2016 verbonden aan Korzo’s makershuis en heeft zich ontwikkeld als een volstrekt op zichzelf staand talent. Uit haar nu al zeer eigen signatuur spreekt haar fascinatie voor de diepere lagen van lichaam en geest. Hierbij zoekt ze vaak de grenzen op, met het doel, om het publiek (weer) bewust te laten worden van hun eigen fysieke lichaam. Tijd voor Nederlands Dans Theater & Korzo om haar nieuwe productie te bestempelen als De keuze van NDT & Korzo.

De mens heeft het vermogen om zich telkens aan te passen aan een constant veranderende omgeving. Maar blijven we wel onszelf wanneer we dit doen? En voor wie doen we dit? Astrid onderzoekt hoe wij als mens onze identiteit opbouwen en hoe die beïnvloed wordt door ons ‘aanpassingsvermogen’ al naar gelang de sociale situatie waarin we ons begeven. In een spel met de werkelijkheid gebruikt de choreografe onder andere gefragmenteerde beelden en lichaamssensaties als een metafoor voor de vele identiteiten die we kunnen aannemen of die in onszelf aanwezig zijn. In deze voorstelling probeert Astrid het lichaam terug te brengen naar zijn essentie; op zoek naar dat wat ons menselijk maakt. De complexiteiten, tegenstrijdigheden, kwetsbaarheden en schoonheden die hiermee gepaard gaan worden blootgelegd. Do you believe me yet? is een voorstelling die onder de huid kruipt en ons empathisch vermogen aanspreekt.

Speelperiode

Seizoen 2021-2022 | 4 – 6 februari 2021

Korzo, Den Haag
4, 5, 6 feb

Credits

Choreografie en concept: Astrid Boons
Dansers: Astrid Boons, Spencer Dickhaus, Spenser Theberge
Muziek: Miguelángel Clerc Parada
Dramaturgie: Eva Martinez
Licht ontwerp: Bernie Van Velzen

Choreograaf

Astrid Boons

Choreograaf

Biografie Astrid Boons

Astrid zag al veel dromen uitkomen: als elfjarige danste ze bij Studio 100, volgde daarna dansopleidingen aan het KCA (Antwerpen) en Codarts (Rotterdam), waar ze een jaar oversloeg, en danste in Nederland onder meer voor Dansgroep Krisztina de Châtel, Itzik Galili, Dansgroep Amsterdam en Nederlands Dans Theater II. In het buitenland danste ze bij Göteborgs Operans Danskompani en Tanztheater Wuppertal Pina Bausch.

In haar werk is beweging een zich continu traag transformerende vorm van energie. Astrid stelt zichzelf existentiële vragen over het voortbewegen van de mens en gaat deze vervolgens fysiek en mentaal te lijf. Ze laat zich daarbij veelal beïnvloeden door organische processen en haar creaties zijn daardoor als landschappen te ervaren. Het performers lichaam wordt leeggemaakt om zich vervolgens te laten voortdrijven door een dieperliggende kracht. De staat van zijn van de performers is uiterst cruciaal voor het werk, net als concentratie en precisie. Die staat van zijn gaat voorbij een narratief, maar geeft haar bewegingstaal zowel een sculpturale als een organische kwaliteit die het werk tastbaar en intens maakt. Astrids werk ontspint zich langzaam voor je ogen en andere zintuigen. Ze werkt daarbij uiterst nauwkeurig samen met de muziek, het licht en het toneelbeeld. Haar werk verlangt zowel van de performer als van het publiek een diepe concentratie.

Astrid genoot met volle teugen van haar danserschap, maar tijdens een creatieproces met de Japanse Saburo Teshigawara voor het Göteborgs Operans Danskompani kreeg dans voor haar een nieuwe, rijkere betekenis.

Ze ging voorzichtig zelf creëren en kreeg ook de vrijheid van het gezelschap om dat te doen. Ze is nog steeds dankbaar voor het vertrouwen dat ze kreeg en krijgt om dit te doen. Het choreograferen laat haar een enorme vrijheid voelen.

Ze besloot terug te keren naar Nederland om zich volledig op het choreograferen te richten. Ze stuurde haar werk naar onder meer naar Korzo, omdat Korzo haar tijdens haar tijd bij NDT vertrouwd werd. Tot haar eigen verbazing werd ze uitgenodigd om een korte creatie te maken voor Here we live and now 2016. Ze creëerde het duet Rhizoma dat haar direct de BNG Bankprijs opleverde. En jaar later maakte ze het duet Vestige voor Here we live and now 2017, dat door het Parool werd uitgeroepen tot een van de 5 beste dansvoorstellingen van dat jaar. Ze won datzelfde jaar ook de Haagse Piket Kunstprijs. In 2020 riep het NRC haar uit tot een van de beloftevolle talenten.

Astrid gelooft in continuïteit en vertrouwen in de ander. Haar werkproces kenmerkt zich door meerdaagse workshops met haar dansers. Ze zegt: ‘Als danser is het de kunst om jezelf te vinden in de taal van een ander’ en daarom ziet ze het als prioriteit dat haar dansers in zichzelf geloven en ook daadwerkelijk met haar aan de slag willen, zodat er vanuit wederzijds vertrouwen gewerkt kan worden.

Bij Korzo creëerde Astrid voor Here we live and now, Rhizoma (2016) en Vestige (2017) en ze maakte de avondvullende voorstelling Fields (2019).

laden...