NDT 2 op tournee door het VK & Ierland

Interview met NDT's Artistiek Directeur Emily Molnar door Diane Parkes voorafgaand aan NDT 2's tournee door VK en Ierland

Dit interview werd gepubliceerd in Dance Art Journal

In haar interview met Diane Parkes vertelt artistiek directeur Emily Molnar ons meer over haar verbondenheid met dans en haar visie en plannen voor de toekomst: “Hoe kunnen we nu bijdragen op manieren waartoe we in het verleden misschien niet in staat waren? Hoe kunnen we delen met onze internationale kunstgemeenschap en hoe kunnen we die het beste ondersteunen?”. Emily Molnar bespreekt de werken van Marco Goecke, Johan Inger en Hans van Manen die deel uitmaken van de NDT 2-tournee naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland die plaatsvindt tussen 16 februari en 7 mei 2022. Een tournee die volgens Emily Molnar zeer belangrijk is voor de ontwikkeling van het gezelschap.

VertaalD vanuit de Engelse tekst van Diane Parkes

Wat ik belangrijk vind, is om een reis voor het publiek samen te stellen die tijdens de avond door verschillende kwaliteiten, fantasieën en expressies reist

Emily Molnar

    Toen Emily Molnar in augustus 2020 de functie van artistiek directeur van Nederlands Dans Theater (NDT) op zich nam, was dat een belangrijk moment in de ontwikkeling van een van Europa’s meest invloedrijke dansorganisaties. Het gezelschap heeft een wereldwijde reputatie voor het creëren van nieuw werk, het ondersteunen van opkomende artiesten en het ontwikkelen van uitzonderlijke dansers. Emily wil daar graag op voortbouwen en samen met het gezelschap een volgende stap zetten.

    NDT, opgericht in 1959 en gevestigd in Den Haag, heeft twee takken: NDT 1 is het grotere ensemble en NDT 2 is het platform voor jonge dansers van 18 tot 22 jaar. NDT 2 functioneert als een extensie van NDT om een volledig betrokken en creatief dansgezelschap te zijn dat naast creatie ook ontwikkeling en onderzoek centraliseert. Het biedt jonge, opkomende artiesten een exclusieve omgeving om hun vaardigheden verder te ontwikkelen en zich te verdiepen in meerdere intensieve, creatieve samenwerkingen met een divers scala aan choreografische stemmen.

    Emily heeft gedanst met internationaal gerenommeerde gezelschappen aan beide kanten van de Atlantische Oceaan, waaronder Ballet British Columbia, waar ze elf jaar lang ook artistiek directeur was en werken heeft gechoreografeerd voor gezelschappen over de hele wereld. Ze heeft een sterke visie voor NDT.

    “Ik heb altijd het gevoel gehad dat dans de manier is waarop ik mezelf en de wereld leerde kennen. Toen ik de functie bij NDT aannam, was ik op een moment in mijn leven waarop ik verder wilde gaan met een groter platform om de ontwikkeling van artiesten te ondersteunen en de mogelijkheden voor dans als en kunstvorm uit te bereiden,” zegt ze. “NDT vertegenwoordigt veel van wat mij aantrekt, bijvoorbeeld de toewijding om nieuw werk te creëren en artiesten door alle stadia van hun carrière te begeleiden.”

    “NDT ondersteunt zo’n divers aantal hedendaagse artiesten, choreografen en ontwerpers, dat het voelde als de natuurlijke volgende stap voor mij.
    Het is een spannende tijd voor het gezelschap. We zijn net verhuisd naar een nieuw gebouw en na 60 jaar is er een belangrijke vraag om te overwegen: zijn we 60 jaar oud of 60 jaar jong?
    Ik zou zeggen 60 jaar jong en ik denk dat het erg actueel is om na te denken over wat het betekend om een grootschalige kunstorganisatie in de hedendaagse wereld te zijn. Hoe kunnen we nu bijdragen op manieren waartoe we in het verleden misschien niet in staat waren? Hoe kunnen we delen met onze internationale kunstgemeenschap en hoe kunnen we die het beste ondersteunen?”

    Als onderdeel van dat delen met internationale gemeenschappen begint NDT 2 aan de eerste tournee in zes jaar door het Verenigd Koninkrijk en Ierland met een programma bestaande uit twee tourpremières naast een favoriet uit het repertoire van het gezelschap.

    De avond opent met een van de premières, namelijk The Big Crying, gecreëerd door NDT associate choreographer Marco Goecke en op muziek van de Amerikaanse singer-songwriter Tori Amos.

    The Big Crying werd gemaakt voor NDT 2,” zegt Emily. “Het is een voortreffelijk en beklijvend werk dat Marco’s geïnspireerde artistieke stem illustreert en diep in het zenuwstelsel van de kijker doordringt. Dit stuk werd gemaakt vlak nadat zijn vader was overleden, het is een conversatie over verlies en het verlangen naar het leven.”

    'The Big Crying' - Marco Goecke. Foto: Rahi Rezvani. Dansers: Jordan Pelliteri, Annika Verplancke, Sophie Whittome, Auguste Palayer and Kalyn Berg.

    IMPASSE komt ook voor de eerste keer naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland, gechoreografeerd door oud Koninklijk Zweeds Ballet en NDT danser Johan Inger met muziek door Frans-Libanese jazzcomponist en trompettist Ibrahim Maalouf.

    “Johan’s werk draagt een menselijke en poëtische kwaliteit,” zegt Emily, “IMPASSE is een heerlijk theatraal en speels stuk. Het heeft nog geen lang leven gehad buiten Nederland, omdat het net voor Corona gemaakt werd. We zijn erg blij dat we de kans krijgen om het met een groter publiek te delen.
    Beide stukken zijn grote groepswerken wat ik geweldig vind, omdat het publiek het hele gezelschap en hun unieke veelzijdigheid en virtuositeit als uitvoerders leert kennen.”

    'IMPASSE' - Johan Inger. Foto: Joris-Jan Bos. Dansers: Annika Verplancke, Kiran Bonnema, Cassandra Martin.

    Het derde ballet is Simple Things, een iconisch kwartet gemaakt door Hans van Manen, die al sinds de oprichting bij NDT betrokken is, eerst als een danser en choreograaf voordat hij daarna artistiek directeur werd in 1961.

    Simple Things is een juweeltje. Het is een prachtig gesmede samenspel tussen muziek en dans dat getuigt van Hans van Manen’s bijdrage aan het hedendaagse ballet. Het is een ballet dat we al vele jaren in ons repertoire hebben. Het is een prachtig werk voor de ontwikkeling van onze jonge dansers en wordt altijd goed ontvangen door het publiek.”

    Voor Emily is het programma meer dan drie afzonderlijke balletten; ze zijn allemaal onderling verbonden.

    “Wat ik belangrijk vind, is om een reis voor het publiek samen te stellen die tijdens de avond door verschillende kwaliteiten, fantasieën en expressies reist. Het gaat om het ervaren van een verscheidenheid aan ideeën en stijlen die een reeks benaderingen van de hedendaagse dans laten zien.
    Voor het publiek dat al veel dans heeft gezien, is er veel om van te genieten. En voor wie nieuw is met dans, is het een zeer uitnodigend en gastvrij programma.”

    De tournee, die in februari begint in het Londense Sadler’s Wells en verder gaat naar Norwich, Nottingham, Plymouth, Canterbury, Inverness, Newcastle, Dublin en Edinburgh, wordt gepresenteerd door Dance Consortium, een groep Britse theaters die internationale dans van topkwaliteit naar het Britse en Ierse publiek wil brengen.

    Deze tournee is zeer belangrijk voor de ontwikkeling van het gezelschap, zegt Emily.

    “NDT 2 toont buitengewone opkomende dansartiesten en het is een belangrijk onderdeel van onze missie om hen naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland te brengen. We zijn een internationaal gezelschap en we willen ons werk delen met verschillende doelgroepen over de hele wereld.”

    Ik ben geïnspireerd door waar dans naartoe gaat. Ik geloof dat het een belangrijke stem is in de wereld van vandaag; nu we op zoek zijn naar expressie, gemeenschap, een verbinding tussen lichaam en geest en een dieper begrip van onze menselijkheid.

    Emily Molnar

      “Het is ook belangrijk dat we ons inzetten voor langdurige relaties met de theaters van Dance Consortium en hun gemeenschappen. Natuurlijk willen we dat mensen naar ons werk komen zien, maar voor ons is het meer dan dat, het gaat om het voeren van een gesprek en het kijken naar hoe dans ons kan verbinden en bruggen bouwen in onze samenleving.”

      Na twee jaar waarin de Covid-19 pandemie het live tourschema van het gezelschap heeft verwoest, zal het spelen voor publiek bijzonder speciaal zijn.

      “Het zal heel interessant zijn om te zien hoe mensen op het werk reageren,” zegt Emily. “Sommige van onze dansers hebben door Covid niet dezelfde tournee mogelijkheden gehad als andere generaties, dus ik ben benieuwd wat het bij hen losmaakt en wat hun reflecties zullen zijn.
      Mijn laatste ervaring op tournee in het Verenigd Koninkrijk [met Ballet Britisch Columbia] was een absoluut genot. Ik waardeerde de gesprekken die we na de optredens hielden en de aandacht die het publiek ons gaf. Ik ben blij voor NDT 2 om dat ook te hebben.”

      'Simple Things' - Hans van Manen. Foto: Joris-Jan Bos. Dansers: Donnie Duncan Jr. and Nicole Ishimaru.

      Naast haar enthousiasme voor de tournee, is Emily ook geïnspireerd door de toekomst van dans als kunstvorm.

      “Ik ben geïnspireerd door waar dans naartoe gaat. Ik geloof dat het een belangrijke stem is in de wereld van vandaag; nu we op zoek zijn naar expressie, gemeenschap, een verbinding tussen lichaam en geest en een dieper begrip van onze menselijkheid. Er is zoveel dat de volgende generatie te zeggen heeft, en ik vind het geweldig om daar deel van uit te maken.”