NDT 1 workshops in budo martial arts

Begin maart 2022 kreeg NDT 1 een zesdaagse workshop van sensei Akira Hino in budo martial arts (‘budo’ betekent Japans). De samenwerking met Hino sloot aan bij onze doelstellingen binnen het ‘shared platform’ programma in NDTLab – waar ruimte wordt gecreëerd voor onderzoek en experiment.  Het was een unieke ervaring voor beide partijen. “De ruimte werd stil en de lucht in de ruimte werd dichter terwijl de dansers op zo’n precieze, gevoelige manier aan hun eigen lichaam werkten.

FOTO’S DOOR YUKO TAKEDA

Artistiek directeur Emily Molnar, die de dansers vergezelde in de workshop, zegt dat het een eer was om met Hino samen te werken: “Het was een geschenk voor ons om te werken met de bijzondere Japanse martial artist Akira Hino. Hino’s lessen hebben een nieuw perspectief op het menselijk lichaam en beweging gebracht en een wereld van mogelijkheden geboden die ons verbinden met een dieper gevoel van aanwezigheid en doel in onze praktijk. De workshop in de Hino Methode, die een week lang duurde, maakt deel uit van ons initiatief om het leren en ontwikkelen van nieuwe tools en onderzoek voor de dansers van het gezelschap te ondersteunen.”

Yuko Takeda werkte als tolk voor Hino en de dansers tijdens de workshop en schreef een paar blogs over de ervaring op hun website. “Zijn [Hino’s] methode en zijn manier van lesgeven hebben een transformerende lichamelijke dialoog teweeggebracht tussen hem en de dansers. Het is een inspirerend iets om mee te maken.”

Tijdens de workshops gaf Hino niet alleen les aan de danser door middel van bewegingen, maar hield ook verschillende Q&A’s waarin ze spraken over geloven en vreugde vinden in je eigen kunnen, duidelijke intentie en het genereren van een echte connectie op het podium. Hino deelde daarnaast zijn eigen levensverhalen waarin de dansers zeer geïnteresseerd waren.

Hino-sensei pauzeerde even en vertelde [de dansers] dat er twee manieren zijn om te oefenen. De ene is dat je oefent omdat je een professionele danser bent, en je oefent voor je beroep. De andere is dat je oefent omdat het je eigen lichaam is; je oefent omdat je nieuwsgierig bent naar je eigen lichaam en hoe het zich kan ontwikkelen. De laatste manier is zeker persoonlijk en betekent emotioneel veel meer.

Yuko Takeda

    De lichamelijke oefeningen gingen allemaal over het voelen van het lichaam, het verbinden van verschillende schakels en bewust zijn. Om een voorbeeld te geven, op de vijfde dag bevatte de workshop de ‘palm-aan-palm oefening’. De dansers kregen de opdracht om per twee te gaan staan, met één been naar voren en één naar achteren, en de palm van één hand op de palm van de persoon voor hen te leggen. Nu bewoog de danser met de hand aan de onderkant zijn hand in cirkels, de persoon aan de bovenkant volgde deze beweging. “Terwijl de beweging gebeurt, blijft het fysieke contactpunt tussen de handpalmen hetzelfde”, schreef Yuko.  “Het is alsof je de lijnen van je handpalm vastzet met die van de ander”, legde Hino uit, “Je luistert actief naar je partner met je handpalm.” De oefening moet een tweerichtingsverbinding zijn die het zenden van een duidelijke intentie, het ontvangen en het volgen omvat.

    De oefeningen waren eenvoudig in termen van beweging, maar vereisen een focus en gevoeligheid om de subtiele veranderingen van het lichaam in de gaten te houden en te voelen hoe het zichzelf organiseert om een bepaalde beweging uit te voeren. De zaal werd stil en de lucht in de zaal werd dichter terwijl de dansers op zo’n precieze, gevoelige manier aan hun eigen lichaam werkten.

    Yuko Takeda