Online programmaboek
RESONANCE
Mémoires d’Oubliettes – Jiří Kylián
The Statement – Crystal Pite
Woke up Blind – Marco Goecke
Mémoires d’Oubliettes – Jiří Kylián
The Statement – Crystal Pite
Woke up Blind – Marco Goecke
Beste dansliefhebber,
Van harte welkom bij het eerste NDT 1-programma van dit seizoen!
RESONANCE brengt drie krachtige werken samen van choreografen die ons erg dierbaar zijn. De werken horen bij de geschiedenis van NDT en vieren onze voortdurende uitwisseling met bijzondere kunstenaars. Ze blijven onze dansers inspireren en hopelijk jou ook.
In Jiří Kyliáns laatste creatie voor NDT, Mémoires d’Oubliettes (2009), onderzoekt hij ons geheugen: wat we vergeten, wat blijft en hoe de tijd ons beeld van de werkelijkheid vormt. Met poëtische beelden en Kyliáns herkenbare bewegingstaal keert dit geliefde werk na vele jaren terug op het toneel. Een moment dat we koesteren als gezelschap.
The Statement (2016) van associate choreograaf Crystal Pite is een meeslepend en spannend boardroom drama. Met messcherpe gebaren en theatrale spanning onderzoekt ze thema’s als manipulatie, overtuiging en de dunne scheidslijn tussen waarheid en macht. Een intrigerend stuk dat blootlegt wat vaak verborgen blijft in menselijke interactie.
In Woke up Blind (2016) verbindt associate choreograaf Marco Goecke de stem van Jeff Buckley met zijn eigen emotionele bewegingstaal. Urgente trillingen golven door de lichamen van de dansers, die zich overgeven aan Buckleys melancholische stem en de opzwepende gitaarmuziek. Het resultaat is een wereld vol kwetsbaarheid en verlangen, die tijdloos en menselijk aanvoelt.
Veel dank aan Jiří, Crystal, Marco, onze geweldige partners, de dansers en het volledige NDT-team. En aan jou, dat je dit moment met ons deelt.
Geniet!
Emily Molnar
Artistiek Directeur
Deze voorstelling heeft 1 pauze en 1 korte onderbreking. Tijdens de onderbreking, tussen The Statement en Woke up Blind, blijft het publiek in de zaal zitten.
INGESTUDEERD DOOR
César Faria Fernandes & Lorraine Blouin
MUZIEK
Dirk Haubrich (new composition)
Fragmenten uit Charles Ives: The Unanswered Question en Samuel Beckett: Worstward Ho
LICHTONTWERP
Kees Tjebbes
DECOR
Jiří Kylián, inspired by Yoko Seyama
KOSTUUMS
Joke Visser
VIDEO DESIGN
Jason Akira Somma
GECOMPUTERISEERDE PROJECTIE
Tatsuo Unemi, Daniel Bisig
STEMMEN
Sabine Kupferberg, Jiří Kylián
NDT REHEARSAL DIRECTOR
Tamako Akiyama
WERELDPREMIÈRE
28 oktober 2009, Lucent Danstheater, Den Haag
DUUR
28 minuten
CAST A
Nicole Ward, Scott Fowler, Sophie Whittome, Emmitt Cawley, Yukino Takaura, Surimu Fukushi
CAST B
Genevieve O’Keeffe, Chuck Jones, Paloma Lassere, Theophilus Vesely, Pamela Campos, Conner Bormann
De hernieuwde versie van Mémoires d’Oubliettes is mede mogelijk gemaakt door Ammodo.
“Wat herinneren we ons? Wat willen we vergeten?”
Jiří Kyliáns beeldschone Mémoires d’Oubliettes (2009) was het laatste werk dat hij creëerde voor NDT. Met nostalgische geluiden en gefluister verwijst dit indringende werk naar Kyliáns kenmerkende stijl en poëtische bewegingstaal, vol ongrijpbare emoties.
In Mémoires d’Oubliettes onderzoekt hij hoe het geheugen werkt: wat we vergeten, wat achterblijft en hoe de tijd ons beeld van de werkelijkheid beïnvloedt. Om dit gekoesterde werk na al die jaren opnieuw te mogen dansen betekent erg veel voor ons. Het voelt als een geschenk en we hopen dat je er net zo van zult genieten als wij.
“I’m happy to dance a role originally created with Kenta Kojiri. Watching him perform when I was a ballet student sparked my interest in contemporary dance, so this opportunity feels especially meaningful.
I find it both interesting and challenging to move through memories while being present in the moment. There are memories of choreography, rehearsals, physical memories held in my body, and experiences from my entire life.
These can create anticipation and sometimes even lead me into imagined futures.
At the same time, there’s the present moment — body sensations, my dance partner, sound, space, imagery, and the presence of a live audience.
I’m looking forward to experiencing all of this and sharing these slices of time with you.”
“During the process of learning and interpreting this work, I have thought primarily of time.
This work, to me, is physical poetry. It uses the language of the subconscious to rummage through old and unborn remembrances. In response, I cannot provide anything definitive, but can only unearth several questions and hunches:
I think it is the human condition to oscillate between forgetting and remembering the brutal and clean nature of time.
Time moves quietly and obliterates that which is in her wake. Our small efforts can change the rate at which this occurs, but she is the steady, equalising winner. We rage and fury and sing and love in the face of this fact.
We are sometimes aware of this fact and sometimes we are not.
We are sometimes freed by this fact and sometimes we are not.
In our efforts to remember and be remembered— carve marks into earth, make noise while we can, hone our crafts— are we valiant or pitiful? Both?”
INGESTUDEERD DOOR
Spencer Dickhaus
ASSISTENT
Jon Bond
MUZIEK
Owen Belton
DRAMATURG
Jonathon Young
STEMMEN
Meg Roe, Colleen Wheeler, Andrew Wheeler, Jonathon Young
LICHTONTWERP
Tom Visser
DECOR
Jay Gower Taylor
KOSTUUMS
Crystal Pite, Joke Visser
NDT REHEARSAL DIRECTOR
Lucas Crandall
WERELDPREMIÈRE
4 februari 2016, Zuiderstrandtheater, Den Haag
DUUR
20 minuten
CAST A
Scott Fowler, Omani Ormskirk, Zenon Zubyk, Anna Bekirova
CAST B
Conner Bormann, Genevieve O’Keeffe, Barry Gans, Nicole Ishimaru
D
So that must be stated, on the
record, but that doesn’t mean that
it’s the way it happened. Right?
It doesn’t mean that Upstairs
doesn’t know the full extent of
their involvement.
Physical reactions from A, B and C.
B
Okay…
D
Nonetheless, I’m here to get a
statement explaining how your
department acted independently. I
don’t care if it’s the case or not
the case. I get the statement then
we can talk. Then we can deal.
It’s the only way forward.
A
We were tasked with making this
conflict. We were tasked.
B
Wait. Wait!
A
We were told one side would come at
the other –
B
Wait. Wait!
D
This is not helping.
A
And that the two sides were to
“take each other down”. That they
would “cancel each other out” and
that “space would open up”. “For
growth”. That’s the language they
used!
B
Can we take this off record? Can we
take a break?
A
No! I want this stated!
D
Hold on!
A
We were told it was a necessary,
uh, uh, what do you call it?
C
Evil.
A
A necessary evil!
– Door Jonathon Young, gemaakt met Crystal Pite
Jonathon is een Canadese theatermaker uit Toronto. Hij is Playwright-in-Residence bij Kidd Pivot, medeoprichter van Electric Company Theatre, en een bekroond acteur die in heel Canada actief is in theater, film en televisie.
Samen met choreografe Crystal Pite creëert hij voorstellingen die wereldwijd publiek en critici weten te raken. Hun gezamenlijke producties — Assembly Hall, Revisor en Betroffenheit — toerden internationaal en werden bekroond met prestigieuze prijzen, waaronder de Olivier Award voor Best New Dance Production. Revisor en Betroffenheit werden ook door de BBC verfilmd; Betroffenheit ontving daarnaast de Golden Prague Award en de Rose d’Or in Berlijn.
In 2025 werkte Jonathon samen met choreograaf Guillaume Côte en balletdanseres Sara Mearns aan de voorstelling Don’t Go Home in het New York City Center.
Met Electric Company Theatre schreef en maakte Jonathon sinds 1996 meer dan twintig originele producties. Zijn werk staat bekend om de combinatie van verbeeldingskracht, emotionele diepgang en een unieke theatertaal. Jonathon is tevens winnaar van de UK National Dance Award.
“On a shiny table Crystal Pite and Jonathon Young display themes of corruption, greed, power, manipulation and control. Some of our most slippery and dark human traits.
What do these cost us? What does it cost us collectively and globally?
In this piece I get to step into a character with a mischievous mind of her own while at the same time being manipulated and controlled to her very fingertips.
Someone seemingly without morality or empathy. How deep do we dig until we hit the inevitable place of the crushing weight of our decisions? How much choice will we have then? And who pays the biggest toll for our actions? Inside this boardroom the answers to these questions seem a distant reality, but I invite you to take a closer look.”
INGESTUDEERD DOOR
Ralitza Malehounova, Nicole Kohlmann
DRAMATURG
Nadja Kadel
MUZIEK
You and I written by Jeff Buckley, used by permission of Mary Guibert, Successor-in-Interest to the Estate of Jeff Buckley
The Way Young Lovers Do, performed by Jeff Buckley, written by Van Morrison, Caledonia Soul Music (BMI) and WC Music Corp (ASCAP)
LICHTONTWERP
Udo Haberland
DECOR EN KOSTUUMS
Marco Goecke
NDT REHEARSAL DIRECTOR
Francesca Caroti
WERELDPREMIÈRE
4 februari 2016, Zuiderstrandtheater, Den Haag
DUUR
16 minuten
CAST A
Paloma Lassere, Nicole Ishimaru, Chuck Jones, Theophilus Vesely, Barry Gans, Surimu Fukushi, Luca Tessarini
CAST B
Omani Ormskirk, Pamela Campos, Kele Roberson, Alexander Andison, Conner Chew, Emmitt Cawley, Zenon Zubyk
Bij het zien van Woke up Blind (2016) is het bijna onmogelijk om niet geraakt te worden door de meeslepende stem van Jeff Buckley en de complexe, emotionele bewegingstaal van associate choreograaf Marco Goecke. Met briljante composities dwalen onze dansers steeds verder af in een akoestische wereld, zichzelf in het diepe gooiend als bij een eerste liefde. Trillingen worden zichtbaar in de lijven, vol oncontroleerbare spanning en kwetsbaarheid, terwijl Buckleys gitaarriffs versnellen als een verhoogde hartslag. Goeckes Woke up Blind is een tijdloos werk dat de kern van onze emoties laat zien.
“Woke up Blind was the first piece I stumbled into when I joined NDT 1 – fresh out of the classical ballet world, ten years younger and at least ten fears heavier. Now I return to it from another angle, and it’s like dancing with an old friend who insists on keeping secrets, revealing only what I’m ready to hear.
This work is a storm and a whisper at once. Its challenges are merciless, its essence intoxicating. you can’t simply perform it – you have to surrender, wrestle, reinvent yourself every single time the lights start fading in. And strangely, that reinvention is the gift: freedom disguised as difficulty, a reminder that our artform lives in change. It has to!
What I cherish most is how individuality is not only allowed in Marco’s works, but it’s demanded. He continues to create a space where we can be utterly ourselves while still breathing together as one. We follow a direction, not a dictation. I look around and fall in love with my colleagues over and over again – they are otherworldly, and my admiration for them is permanent, etched into me. I hope this night carries you, for this moment in time, away from the here and now.
and so for ourselves we have been
tonight for you
we dance
reckless and tender
the way young lovers do: goodnight.”
“When I dance Woke up Blind, it feels like being moved from the inside — where tenderness meets chaos and the music takes over. Jeff Buckley’s voice fills that space between strength and fragility, guiding me through love, surrender, and intensity. Expressing all of this through movement is both emotional and physical — the speed and precision make it a real challenge for the body, demanding presence, control, and total release at once.
I first danced this piece four years ago with another company. Returning to it now feels like rediscovering a part of myself. The choreography is the same, but I am not. I move through it differently, more present, more raw, more true. It touches something deep inside me, where vulnerability becomes strength.
I’m profoundly grateful to Marco Goecke and his team for their trust, kindness, and love. Their presence makes this journey even more alive.”
Bekijk meer foto’s in de galerij