Uitblinkers!

Uitblinkers!

Interview met Lenna Schouten, docent bij NDT

De afdeling Talentontwikkeling & Educatie is toegewijd aan het organiseren van evenementen en activiteiten die de beleving van dans op alle mogelijke manieren centraal stellen. Binnen het project Uitblinkers! krijgen deelnemers, jonge danstalenten tussen de 7 en 12 jaar oud, de kans hun eigen unieke talent te ontdekken en te ontwikkelen waarin de nadruk ligt op creativiteit, verbeeldingskracht, lichaamsbewustzijn of muzikaliteit.

Gedurende een seizoen komen de deelnemers één keer in de maand op zaterdag samen bij NDT voor een projectochtend waar dansworkshops en persoonlijke ontmoetingen met dansers en andere leden van het gezelschap worden georganiseerd. Daarnaast bezoeken de deelnemers ook ieder seizoen een voorstelling van NDT, samen met hun familie. Uitblinkers! biedt een uitgesproken kans om jonge talenten van meer verdieping in hun ontwikkeling te voorzien. Individuele aandacht en begeleiding staan hierbij centraal.

In dit korte interview vertelt Uitblinkers!-docent Lenna Schouten over haar rol binnen het project en waarom het zo’n ontwapend effect kan hebben op de talentvolle deelnemers. Lenna studeerde in 2011 af aan de opleiding Docent Dans van Codarts, Rotterdam en is sindsdien werkzaam in het dansveld als danser en maker. In haar werk staan experiment, vrijheid en muzikaliteit centraal. Ze danste in choreografieën van o.a. Krisztina de Châtel, Soosan Gilson, Sassan Yagmai, Natasja Pire en Marijke Eliasberg en verdiept zich in Countertechniek van Anouk van Dijk en Alexandertechniek, Tom Koch. Op projectbasis werkt ze voor verschillende organisaties, waaronder Nederlands Dans Theater.

1. Wat is het project Uitblinkers! en wat is jouw rol in het project?

Uitblinkers! is een project waar kinderen de kans krijgen op een intensieve manier kennis te maken met NDT en hun talent te ontplooien. De jongste kinderen zijn 7 jaar, de oudsten zijn 12 jaar. Deze kinderen zijn heel verschillend, maar hebben allemaal danstalent, creatief talent, bewegingsdrang en nieuwsgierigheid naar allerlei facetten van modern danstheater. Gedurende drie jaar komen de kinderen iedere maand een ochtend lang met ons dansen in de studio’s van NDT. Sinds een aantal jaar ben ik docent van deze workshop ochtenden en zorg ik er samen met collega’s voor dat deze kinderen zich in allerlei opzichten kunnen ontplooien. Maar dit jaar heb ik ook de inhoud van de workshops ontwikkeld en samen met de workshopdocenten geëxperimenteerd hoe we de kinderen konden uitdagen om hun eigenheid, zelfvertrouwen, creativiteit en danstalent maximaal te ontwikkelen.”

2. Hoe ziet een ochtend bij de Uitblinkers! eruit?

“’s-Ochtends vroeg verzamelen we met het team van docenten en educatiemedewerkers. Even bijpraten, de ochtend doorspreken, alles klaarzetten en opwarmen. Dan staan al snel de eerste kinderen en hun ouders te trappelen op de stoep. Om 9:15 starten we de ochtend en gaan we gezamenlijk opwarmen. De groep van zo’n 50 kinderen wordt verdeeld en dan gaan ze diverse workshops doen. Er is altijd een dansworkshop en een verdiepingsworkshop. Vaste onderdelen van het jaar zijn: een les kijken van het gezelschap, een ouder en kind workshop, een voorstellingsbezoek, een kennismaking met andere facetten van het theater, zoals techniek, kostuum, decor en licht. De eerstejaars krijgen een workshop van een fysiotherapeut over het lichaam van een danser en ieder jaar is er een danser die komt dansen en praten met de groep. Aan het einde van het seizoen is er een presentatie van de hoogtepunten van het jaar, waarbij de kinderen dansen voor hun ouders en kunnen laten zien wat ze geleerd hebben. Een Uitblinkers!-ochtend is rond 12 uur afgelopen en dan worden de kinderen moe maar voldaan weer opgehaald door hun ouders.”

Het is mooi om te zien dat kinderen vaak bedeesd maar nieuwsgierig starten aan hun eerste workshops in september, maar dan in de loop van het jaar steeds meer van zichzelf durven te laten zien en een steeds breder perspectief krijgen op moderne theaterdans.

NDT 1 danser Chuck Jones bij Uitblinkers! Foto: Sacha Grootjans.
3. Waar werk je naar toe in de 3 jaren van het project UitblinkersI?

“We hopen de kinderen te inspireren en uit te dagen om zich te ontwikkelen op creatief, fysiek en artistiek vlak. Het is mooi om te zien dat kinderen vaak bedeesd maar nieuwsgierig starten aan hun eerste workshops in september, maar dan in de loop van het jaar steeds meer van zichzelf durven te laten zien en een steeds breder perspectief krijgen op moderne theaterdans. Waar we in drie jaar naartoe werken is voor ieder kind heel anders te omschrijven, om dat er veel verschil is in danstechnisch niveau. De een volgt misschien alleen de danslessen op school, de ander doet meerdere danslessen per week op een lokale dansschool. Maar wat we heel duidelijk terug zien is dat de kinderen groeien in hun zelfvertrouwen, presence op het podium, hun vermogen om te improviseren en te creëren en een veel bredere kijk op en begrip krijgen van dans als podiumkunst. Bij veel kinderen heeft dat in hun dagelijkse leven al mooie veranderingen teweeg gebracht.”

4. Wat vind jij het mooiste aan dit project? Of wat vind je het leukste om te doen bij de Uitblinkers!?

“Ik vind het heel waardevol om aan deze leergierige groep kinderen les te geven. Het is mooi om een ontwikkeling in te kunnen zetten met elkaar en de kinderen te zien groeien. Hoewel 1x in de maand samenkomen toch steeds voelt als ‘opnieuw beginnen’, werken we duidelijk ergens naartoe en dat is heel bevredigend. Het is heerlijk om uitblinkers hun eigen compositie te zien maken en uitvoeren waarin elementen uit NDT materiaal verwerkt zitten, maar waarin hun eigenheid zo mooi zichtbaar is! Het is fantastisch om te zien dat een heel technische vormgerichte lenige danser ineens leert improviseren en de vorm durft los te laten. Het is geweldig dat het kind dat eerst absoluut haar mond niet open durfde te doen aan het eind van het seizoen een hele inhoudelijke analyse geeft over een dansfragment wat we bekijken. Wat mooi dat dit project de uitblinkers zo’n verrijking biedt.”

5. Past het project Uitblinkers! ook bij mij/mijn kind?

“Geniet je van dansen, bewegen, creatief bezig zijn, danstheater? Wil je iets meer of iets anders doen naast danslessen op jouw eigen dansschool? Blinkt uw kind uit in dansworkshops die NDT op scholen in de regio verzorgt? Heeft uw kind weinig danservaring maar vermoedt u danstalent en -plezier en wilt u dat verder onderzoeken en aandacht geven? Dan kunt u het gewoon proberen! Tijdens drie proefochtenden verzorgen we 3 workshops die vergelijkbaar zijn met de Uitblinkers! workshops. Daarin kun je uitproberen of je het leuk vindt en of het bij je past. Wij kijken daar ook naar en zullen na afloop van deze wederzijdse kennismaking bepalen of Uitblinkers! een geschikt project is voor uw kind.”

Klik hier voor meer informatie en aanmelden voor de proefochtenden.

Wat mooi dat dit project de uitblinkers zo’n verrijking biedt.

Impressie