Een nieuwe choreograaf bij NDT: Alan Lucien Øyen

Een nieuwe choreograaf bij NDT: Alan Lucien Øyen

Creëert voor het eerst met NDT 1

Seizoen 2021-2022 verdiept NDT’s relaties met choreografen als Crystal Pite, Marco Goecke en William Forsythe, maar zal ook een breed scala aan nieuwe dansmakers presenteren. Voor het eerste programma van het nieuwe seizoen, getiteld Skin of the mind, debuteert NDT’s nieuwe gastchoreograaf Alan Lucien Øyen zijn werk aan het NDT-publiek met een wereldpremière in samenwerking met de dansers van NDT 1. “Het is voor mij een grote eer om te worden uitgenodigd om een ​​werk te maken voor dit legendarische gezelschap. Ik wou dat ik terug in de tijd kon gaan en het tegen mijn jongere zelf kon influisteren. Hij zou me niet hebben geloofd.”

Øyen (Noorwegen) is een van de meest opwindende makers in de internationale dansscene van vandaag. Zijn werk wordt uitgevoerd door gezelschappen wereldwijd. Als choreograaf, schrijver en regisseur kan hij het best worden omschreven als een unieke verhalenverteller die altijd op zoek is naar een oprechte en menselijke expressie. Met een emotionele en dramatische drive combineert Øyen op ambitieuze wijze muziek, beweging, opera, theater en dans. Hij werd opgeleid als danser aan de State School of Art in Oslo en danste bij The Norwegian National Contemporary en Amanda Miller’s Pretty Ugly Dance Company in Keulen voordat hij in 2006 zijn eigen multidisciplinaire gezelschap oprichtte, winter guests. Øyen: “Als een kunstenaar in deze tijd, schommel ik constant tussen het werken met acteurs en het werken met dansers, en soms zet ik die twee naast elkaar.”

De complexe en technisch uitdagende choreografische taal van de maker wordt geïnformeerd door de wereld om hem heen, waardoor hij inspiratie kan putten uit een groot aantal bronnen, zoals populaire cultuur, maar ook persoonlijke gesprekken en ervaringen. Voor zijn debuutproject met NDT zegt hij dat hij “op zoek zal gaan naar een overdreven performatieve expressie, en aan de slag zal gaan met ‘de dood’ als concept.” Hiervoor zal de choreograaf kijken naar de symbolen en rituelen, evenals naar de angst en terreur die we aan de dood toeschrijven. Øyen: “Ik wil de dansers graag uitdagen om met acteren te werken, om woorden te verkennen door te schrijven, en om fysiek met tekst om te gaan middels hun eigen bewegingen.”

Foto: Massimo Leardini

NDT & Øyen

Donnie Duncan Jr. en Lea Ved, twee dansers van NDT 1 verheugen zich om het komende seizoen met de choreograaf samen te werken. Donnie: “Als danser is het een van de spannendste dingen om te werken met een nieuwe choreograaf/theatermaker… vooral eentje met een reputatie als Alan. We kunnen mogelijk veel zeggenschap hebben over wat we in het stuk kunnen doen of presenteren. Dit is heel spannend en niet de meest gebruikelijke manier van werken in de dans, maar het betekent dat hij erop zal vertrouwen dat we onze eigen creatieve keuzes op het podium en in de studio kunnen toepassen.”

Lea: “Ik denk dat Alan een nieuwe laag van rijkdom en diepte zal toevoegen aan het NDT-dansidioom, een met een andere achtergrond en dus een ander waardesysteem. Ik denk dat het voor ons dansers en het NDT-publiek heel belangrijk is om verschillende perspectieven te blijven waarderen op wat dans kan zijn en hoe we ons ermee kunnen verhouden. Dit legt onvermijdelijk andere kanten van onszelf bloot en doet ons vragen stellen die we nog niet hebben gesteld.”

NDT is erg enthousiast om deze nieuwe stem in het gezelschap te verwelkomen.

Podium Dans

Zelden krijgt het publiek een intiem kijkje in de werk- en denkwijze van grote choreografen. Wat gebeurt er in een studio? Hoe maken ze bepaalde keuzes? Wat is het artistieke proces tussen choreograaf en danser, en tussen danser en muziek? Het programma Podium Dans, een serie interviews gemaakt door Manon Lichtveld en Bas Westerhof (Beat the Dutch Films) voor NPO Cultura, is toegewijd aan het achterhalen van deze ogenschijnlijke geheimzinnigheden. Hieronder bekijk je de aflevering die zij maakten rondom Alan Lucien Øyen.