Bekijk galerij

Nieuwe paden binnen NDT

Column | Prince Credell

Prince Credell danst binnenkort zijn laatste voorstelling als NDT 1-danser. Samen met Lydia Bustinduy werkte hij aan een nieuwe creatie van choreograaf Dimo Milev. Sinds 2013 is Prince verbonden aan het gezelschap. Hij neemt dan wel afscheid als danser, maar niet van NDT: sinds september is Prince werkzaam als Beleidsadviseur Diversiteit & Inclusie en als Projectcoördinator Talentontwikkeling voor professionals op de afdeling Talentontwikkeling & Educatie. We stelden hem een aantal vragen over het stoppen als danser.

Foto van Prince in The Hole van Ohad Naharin: Rahi Rezvani

Wat ga je het meest missen aan dansen? Of, waar ga je het meest van genieten als je niet meer elke dag hoeft te dansen?

“Wat ik het meest zal missen aan dansen is het belonende gevoel dat optreden je geeft. Ik ga eigenlijk alles missen dat bij het proces rondom voorstellingen hoort, zoals samenwerken met andere dansers en werken en onderzoek doen naar een project via lichaamsbewustzijn. Het is heel intiem om een creatief proces met anderen te delen. Sinds ik minder ben gaan dansen, merk ik hoe speciaal het collaboratieve karakter van creëren is en hoe uniek de relatie is die een artiest cultiveert met zijn eigen lichaam. Dit dagelijkse besef en de ervaring met mezelf en anderen zal ik vooral missen!

Ik kijk er naar uit de tijd te hebben om me op andere dingen te concentreren als ik stop met dansen, of als ik minder vaak voorstellingen dans! Dans is een tijdrovende kunstvorm voor kunstenaars die tijdens hun carrière graag boeiende, andere inspanningen willen verwelkomen. In dit stadium ben ik blij dat er achter de schermen meer ruimte is om mijn talenten en interesses te verkennen.

Elke danser zal ontdekken hoe zwaar ‘slijtage’ op het lichaam de carrières, capaciteiten of verlangens van artiesten om te blijven dansen tot in de late stadia van hun carrière kan wegen. In die zin ben ik er klaar voor om te gaan minderen met uitgebreide trainingen en optredens, en om een ​​nieuwe relatie met mijn lichaam en geest aan te gaan!”

Prince in 'Safe As Houses' (2001) van Sol León & Paul Lightfoot. Foto: Rahi Rezvani.

Wat is jouw volgende stap?

“Als volgende stap zal ik achter de schermen blijven werken bij NDT en in projecten bij partners, zoals Korzo Theater. Mijn interesses liggen in het ondersteunen van teams op het gebied van sociale veiligheid in de cultuursector in het algemeen, maar specifiek in de dansgemeenschap. Bovendien kruist dit pad met diversiteit, gelijkheid en inclusie, wat een groot deel van mijn afstudeeropdracht aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) is geweest. Aan de ene kant stel ik me voor dat ik in het dansonderwijs ga werken en de jeugd adviseer. Anderzijds vind ik het ook leuk om te begrijpen en te adviseren wat er in de professionele danswereld speelt.

Ik zie mezelf samenwerken met dansgemeenschappen wereldwijd om trends op het gebied van sociale veiligheid, externe werving en geleerde lessen te begrijpen. Ook ben ik erg geïnteresseerd geraakt in het adviseren van besturen van kunstraden en commissies. Het is mij duidelijk geworden dat betrokkenheid en activisme aan de basis vaak ontbreekt bij grote danshuizen als NDT.

Op deze manier voel ik me geïnspireerd om te begrijpen hoe wij (NDT) een eclectisch, neoliberaal ingesteld publiek behouden terwijl we tegelijkertijd opnieuw contact maken met lokale gemeenschappen en ze verwelkomen in onze theaters! Ik denk dat de opening van ons nieuwe theater Amare nieuwe initiatieven zal opleveren over hoe NDT deze taak kan volbrengen.”

Wat was je favoriete choreograaf/choreografie, en waarom?

“Dat vind ik een moeilijke vraag om te beantwoorden. Een van mijn favoriete ervaringen tijdens mijn korte danscarrière van acht jaar bij NDT 1 was het werken aan The Hole van Ohad Naharin. Zoals ik al eerder zei geniet ik van het proces van opnieuw ensceneren, en The Hole gaf de dansers tijd en ruimte om het werk te verkennen, te hervormen en volledig eigen te maken. Het was ook heerlijk om als heel gezelschap samen aan één ding te werken (wat niet altijd gebeurt bij een groot huis als NDT, waar veel creaties per jaar plaatsvinden). Een ander ding dat deze productie bijzonder maakte, was de set die zowel de dansers als het publiek een soort besloten en intieme ervaring bood.”

Binnenkort dans je je laatste voorstelling als NDT 1-danser: het werk As the dust clears van Dimo Milev zal in première gaan tijdens het Nederlands Balletgala 2021 van Dansersfonds ’79 op 15 november, en vervolgens dansen jij en Lydia Bustinduy het nog tijdens het Open Festival in Amare van 19-21 november. Kun je iets vertellen over dit werk?

“In het creatieproces met Dimo voor As the dust clears hebben we onderzocht hoe diep we in ons eigen innerlijke bewustzijn kunnen kijken. De nieuwe kanalen die we vinden beschrijven Dimo’s lichamelijkheid en de plek van waaruit hij werkt. Dit proces heeft dit laatste werk, voor Lydia en mijzelf, ongelooflijk speciaal en intiem gemaakt. De ervaring is zintuiglijk onder de buitenste lagen van het lichaam; verkennen, zoeken en ontdekken via dit domein was de perfecte manier om deze laatste ervaring bij NDT te beleven.”

Prince samen met Lydia in 'Situation (1970) van Hans van Manen. Foto (2019): Rahi Rezvani

Foto's

Bekijk meer foto’s van Prince in de galerij