Bekijk hier de foto's

Sierra Oscar Foxtrot Tango

NDT 2
SWAY Medhi Walerski
Little song Yoann Bourgeois
Sara Sharon Eyal & Gai Behar
Wir sagen uns Dunkles Marco Goecke

Sierra Oscar Foxtrot Tango brengt een verrassende mix van vier contrasterende choreografische stemmen en daagt daarmee de jonge dansers van NDT 2 uit. Medhi Walerski danste zelf meer dan tien jaar bij NDT voordat hij zich volledig toelegde op choreograferen, en creëert nu een nieuw werk voor NDT 2. Deze wereldpremière wordt vergezeld door het wereldwijd veelgeprezen Wir sagen uns Dunkles (2017) van associate choreographer Marco Goecke. Daarnaast keert Sara (2013) van Sharon Eyal en Gai Behar terug naar het NDT-podium. Het duo werkt met NDT 2 aan een vernieuwde versie van dit mysterieuze werk. Franse choreograaf Yoann Bourgeois toont met het nieuwe werk Little song een bewerking van zijn Fugue Table (2010); een werk waarin onmerkbaar genavigeerd wordt tussen natuurkunde en poëzie, dans en acrobatiek.

Bekijk de foto’s

Volgorde programma

SWAY – Medhi Walerski
Sara – Eyal & Behar
Little song – Yoann Bourgeois
Wir sagen uns Dunkles – Marco Goecke

Verwachte duur voorstelling: 2 uur en 10 minuten

Speelperiode

Seizoen 2019-2020 | 1 november – 20 december 2019
Den Haag, Eindhoven, Gouda, Arnhem, Den Bosch, Tilburg, Amsterdam, Groningen, Venlo, Maastricht, Zwolle, Utrecht, Alkmaar, Amstelveen, Amersfoort en Haarlem

In deze voorstelling

SWAY – Medhi Walerski

“Hoop, hetgeen ons inspireert en in chaos zingt, hetgeen zelfs in de meest tumultueuze storm hoorbaar is, onverstoorbaar in de meest uitdagende situaties, hetgeen beweegt, fladdert en met ons mee verandert terwijl we heen en weer bewegen, hetgeen in ons allen berust.” – Medhi Walerski

In Sway slaagt [Medhi Walerski] er wonderwel in zijn soepele afwisseling van duetten en groepswerk te voorzien van een laagje mysterie.

Parool
over SWAY
Little song – Yoann Bourgeois

“Het deuntje in je gedachten, is als gevoelens die over een spoorweg denderen. Je hoort de wrede mechanica. Het zal eindigen, je weet het, door je te compartimenteren. En dan vergeet je uiteindelijk alles. Maar vergeet niet -Lief- dat alle einden op elkaar lijken. En zing, om je verbinding niet te missen.

In het choreografisch gedicht Little song ontstaan meerdere theatrale situaties waarin twee karakters keer op keer het onderwerp worden van de ander. Een score van extreme precisie laat tekens schitteren in een virtuoze behendigheid van gebaren die hun eigen einde versnellen.” – Yoann Bourgeois

Little Song was one of the funniest and most innovative things I have seen on a stage for a long while.”

Arts Talk Magazine
over Little song
SARA – SHARON EYAL & GAI BEHAR

Sara werd speciaal voor NDT 2 gemaakt in 2013. De choreografie draait om herinneringen, dromen, emoties, inspiratie, eenzaamheid, verdriet, en delen. “Het komt voort uit het onderbewustzijn, maar het is tegelijkertijd heel menselijk”, zegt choreografe Sharon Eyal. De mysterieuze droomwereld vloeit volledig voort uit de gevoelens en intuïtie van de makers. Israëlische Choreografen Sharon Eyal en Gai Behar zijn al jaren een bijzonder innovatief duo in de hedendaagse danswereld. Voor deze NDT 2 creatie werkten ze samen met muzikant Ori Lichtik. In dit multidisciplinaire stuk staan beweging, geluid en verlichting op gelijke hoogte waardoor Eyal en Behar stukken creëren die de grenzen van de ‘traditionele’ hedendaagse dans overtreffen.

Premièrestuk Sara is wonderschoon, maar mysterieus.

Parool
over Sara
WIR SAGEN UNS DUNKLES – MARCO GOECKE

“Marco Goeckes creatie voor NDT 2 begint met het samenkomen van de choreograaf en de dansers in de studio. Hun ontmoetingen lijken onbelangrijk, maar zijn van groot belang; jong, ondeugend, gevaarlijk en speels. “Meer dan ooit tevoren behoort mijn gevoel toe aan de dansers”, zegt Goecke. Een knipoog, een blik, een schijnbaar vluchtig gebaar. Is dit slechts een moment of vertelt het een verhaal? Wat er overblijft, is een traan op een wimper die wordt weggeveegd. Hoe komen we dichterbij? Een vlinder die slechts een seconde blijft ronddwalen voordat hij wegvliegt. De geluiden van Schubert en Schnittke ontmoeten die van Placebo, The Swan Song en Song To Say Goodbye. Dan zijn er de ratelende kostuums, waarvan het geluid zich vermengt met de muziek. Goecke: “De dansers begrijpen me meteen. Er zijn geen grenzen, ze willen uitgedaagd worden.” Ze bewegen snel, virtuoos, op bijzondere wijze gebarend, buiten bewustzijn maar zelfverzekerd, en – of ze nu een solo, in pas deux of in een groep dansen – ze communiceren in Goeckes taal, alsof ze nooit een andere hebben geleerd. Ze drukken duisternis uit, zonder woorden.” – Nadja Kadel

Wát een fascinerend stuk weer.

NRC
over Wir sagen uns Dunkles

De dansers over 'Sierra Oscar Foxtrot Tango'

Foto: Rahi Rezvani. Danser: Kyle Clarke.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Nicole Ishimaru.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Mikaela Kelly.
Kyle Clarke over Sara:

Sara is like emptying the contents of my heart and wearing it on my skin. It takes me to a room where I can behave with my wildest fantasies and understand what my deepest pain feels like. This room is a place where my human potential is not limited to a physical body, but rather, a framework of layers, layers so vast and full that they are encouraged to be endless.”

Nicole Ishimaru over SWAY:

“My experience working with Medhi has truly been a full circle experience. Medhi was one of the people who encouraged me to join NDT 2 and now having the opportunity to create and investigate material with him has been truly inspiring. Medhi’s curiosity to keep exploring has driven the piece through a process of constant change and depth. His curation of theme and structure is what makes his worlds so unique on stage, and what keeps the dancers constantly digging for more.”

Mikaela Kelly over Little Song:

“The first question Yoann asks is “Are you ready to play?”. His game has a set of rules and requires the willingness to be unproductive. His game will involve human interaction and real time responses. One small impulse can set off a chain reaction of events that will never happen in exactly the same way and will prove infinitely unpredictable. I must be acutely aware and allow myself to be influenced by every situation as if for the first time. And when I am freed from the restraints of reproducing, I begin to experience genuine reactions and I start to play.”

Programmaboek

laden...