FAQ Livestreams

Hier vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen en antwoorden met betrekking tot de livestreams van Nederlands Dans Theater.

FAQ

Wat zijn livestreams?

We streven ernaar om van alle voorstellingen uit seizoen 2021-2022 een aantal live vanuit Amare in Den Haag uit te zenden via ndt.nl. De voorstelling die gedanst wordt door de dansers van NDT op het podium in Amare wordt live gefilmd en vervolgens gestreamd. Dit betekent dat u thuis, in uw eigen huiskamer, live de voorstelling kunt bijwonen op een scherm. Er is allerminst sprake van een verdunde theaterervaring. De dansers en ondersteunende teams stellen alles in het werk om uw bezoek aan onze online 'theaterzaal' zo bijzonder en inspirerend mogelijk te maken.

Kaarten voor de livestreams kosten €15 per stuk.

Waar kan ik de livestream bekijken?

De livestream is in principe op ieder scherm af te spelen: op uw PC, laptop, telefoon of iPad/tablet. Voor de meest optimale theaterervaring raden wij u aan om een zo'n groot mogelijk scherm te gebruiken, of bijvoorbeeld door uw laptop op een televisie aan te sluiten (lees hier hoe u dat doet).

Wat heb ik nodig om de livestream te bekijken?

U heeft een aantal dingen nodig om de livestream te bekijken:

  1. Een device om de livestream op te kijken. Bij voorkeur een tablet of laptop of PC, maar de stream is ook te bekijken op een smartphone. Het device moet in ieder geval beschikken over een recente browser (bijvoorbeeld Google Chrome, Firefox of Edge)
  2. Een goede internetverbinding. Via een vaste kabel werkt het beste, maar via WIFI of 4G is eventueel ook mogelijk
  3. De unieke, persoonlijke toegangslink. Deze ontvangt u via e-mail zodra wij uw betaling hebben ontvangen.

Hoe kan ik voor meerdere mensen een link kopen?

Dat is nu helaas niet mogelijk. De unieke link is gekoppeld aan het e-mailadres dat u opgeeft bij uw bestelling/betaling, en ook aan de 'cookies' in uw browser.
Het beste is om de andere perso(o)n(en) zelf te laten bestellen, zodat zij hun eigen unieke link ontvangen.

 

Wat kan ik doen als ik de unieke link niet meer kan terugvinden?

De unieke link wordt, na ontvangst van uw betaling, direct aan u verzonden via e-mail, naar het e-mailadres dat u bij uw bestelling/aanmelding heeft opgegeven.

Controleer uw spambox / map met ongewenste mail of de e-mail met de link wellicht onverhoopt daarin terecht is gekomen. Het onderwerp van de mail begint met ‘Uw unieke link voor…’.  Indien u de mail niet meer kunt terugvinden, neem dan contact met ons op via info@ndt.nl

 

Kan ik de unieke link doorsturen naar iemand anders?

Wij adviseren om de link NIET door te sturen naar iemand anders, als u zelf ook de voorstelling wilt kijken. De livestream is namelijk maar vanaf 1 device te bekijken. Degene die het eerste op de link klikt, kan kijken.

Kan ik tijdens de voorstelling nog een unieke link kopen om de livestream te bekijken?

Dat is niet mogelijk. De kaartverkoop voor de livestream stopt 1 uur voor aanvang van de voorstelling.

Vanaf wanneer kan ik de livestream bekijken?

De 'deuren' van het digitale theater gaan open om 19.00 uur (CET). De daadwerkelijke voorstelling start om 20:00 uur CET. Wij raden u aan ruim van te voren de pagina met de livestream te openen in een internetbrowser, zodat u voldoende tijd heeft om te controleren of alles goed werkt, of om eventueel de uitzending te casten via uw televisie. Ook kunt u deze tijd gebruiken om het programmaboekje door te lezen of een korte video- inleiding te bekijken, met achtergrondinformatie over de creaties, de choreografen en de dansers.

Kan ik tijdens de stream wisselen van device/apparaat?

Nee, het is niet aan te raden om tijdens de livestream van device te wisselen en de voorstelling op een ander apparaat te bekijken.  We kunnen niet garanderen dat de stream dan blijft werken.

Kan ik de livestream casten met Chromecast / AppleTV e.a op mijn TV?

Ja, dat is mogelijk.  U vindt via deze link meer info over hoe u dat kunt doen. Of lees deze snelstartgids van Google over het casten via Google Chromecast.

Let op, via uw iPad of iPhone kunt u niet naar een Google Chromecast casten. Dit kan wel via uw laptop door de link van de livestream te openen in de Google Chrome-webbrowser en vervolgens het tablad te casten naar uw Chromecast (deze optie vindt u in het menu, drie bolletjes rechtsbovenin).

Met hoeveel apparaten kan ik tegelijk naar de livestream kijken?

U kunt de link op één apparaat/device tegelijkertijd gebruiken. Wilt u toch meerdere apparaten tegelijkertijd gebruiken, dan heeft u dus meerdere unieke toegangslinks nodig.

Kan ik een livestream later terugkijken of pauzeren?

Nee, de uitzending is live en wordt niet opgenomen.

Met hoeveel mensen kan ik naar de livestream kijken?

U ontvangt een unieke link. Deze is op één device tegelijkertijd te gebruiken. Met hoeveel mensen u naar de uitzending kijkt, bepaalt u zelf. Houd hierbij uiteraard wel voldoende afstand tot elkaar!

Wordt de livestream opgenomen?

Nee, de livestream wordt niet opgenomen en is dus niet later terug te zien.

Kan ik de livestream vanuit het buitenland bekijken?

Ja, dat is mogelijk! Let hierbij wel op het eventuele tijdsverschil, de voorstelling begint om 20:00 CET.

Welke browsers zijn geschikt om de livestream te bekijken?

De livestream werkt het beste op een internetbrowser die up to date is. Zorg er dus voor dat u dat ruim voor de live uitzending heeft gecontroleerd. Geschikte browsers zijn Google Chrome, Firefox, Safari en Edge.

Wat moet ik doen als ik geen beeld krijg of als het beeld vastloopt?

Het is vaak voldoende om de pagina uw browser te verversen. Dat doet u via F5 op het toetsenbord (Windows) of Command ⌘ + R (Mac) . Vaak is in de browser ook een icoontje (ronde pijl) te vinden waarmee u ook kunt verversen. Klik op de knop 'start stream' en vervolgens op de playbutton om de stream te starten.

Als de stream nog steeds niet goed werkt, kunt u een van de volgende opties proberen:

  • Controleer of u de juiste toegangslink gebruikt die naar u is gemaild en of u de enige bent die de link geopend heeft op dat moment. De livestream is slechts op 1 device tegelijkertijd te zien.
  • Controleer of u de juiste internetbrowser gebruikt en of deze recent is ge-update. Geschikte browsers zijn Google Chrome, Firefox, Safari, Edge.
  • Controleer of u cookies op de NDT-website heeft geaccepteerd.
  • Controleer of de batterij van uw device voldoende is opgeladen.

Is er tijdens de livestream hulp op afstand voor (technische) vragen?

Op de website vindt u het overzicht met veelgestelde vragen. Tijdens de voorstelling kunt u via een chat uw (technische) vraag stellen. Onze helpdesk is bereikbaar van 19.00 - 21.00 uur.
U kunt ook de NDT Twitter-account (@ndtdance) in de gaten houden voor de laatste updates.