Bekijk hier de foto's

Symbolen

NDT 2
Sol León & Paul Lightfoot Some Other Time
Jiří Pokorný Humpback Runner
Johan Inger Out of Breath

De voorstellingen in dit programma hebben plaatsgevonden in seizoen 2016-2017.

In het teken van de middeleeuwse schilder Jheronimus Bosch en zijn 500-jarig jubileum, toont dit NDT 2 programma een triptiek van balletten geïnspireerd op de schilderkunst van Bosch en zijn uitvoerig gebruik van symboliek.

NDT biedt opkomend choreograaf Jiří Pokorný de kans nieuw werk te creëren voor het tweede gezelschap (Humpback Runner). Als jonge choreograaf staat Pokorný al bekend om het scheppen van omvangrijke droomwerelden. Dit programma toont tevens Some Other Time (2014) van huischoreografen Sol León en Paul Lightfoot, een ballet waarin zwarte decorstukken de illusie wekken over het podium te zweven. De avond sluit af met Out of Breath (2002) van gastchoreograaf Johan Inger. Dit sterk symbolische stuk is gecentreerd rond een golvende witte muur, die als een fort uit de grond lijkt op te doemen.

Dit programma is een co-productie met Stichting Jheronimus Bosch 500.

Bekijk hier de foto’s van Symbolen.

Volgorde programma

Some Other Time – Sol León & Paul Lightfoot
Humpback Runner – Jiří Pokorný
Out of Breath – Johan Inger

Duur voorstelling: 2 uur, incl. 2 pauzes

Speelperiode

Seizoen 2016-2017 | 3 november – 22 december 2016
Den Haag, Tilburg, Amsterdam, Den Bosch, Lelystad, Amersfoort, Eindhoven, Groningen, Zaandam, Arnhem, Utrecht, Maastricht, Alkmaar, Haarlem, Amstelveen, Zwolle, Leeuwarden

In deze voorstelling

SOME OTHER TIME – SOL LEON & PAUL LIGHTFOOT

Some Other Time kan beschouwd worden als een opeenvolging van terugkerende mijmeringen van een vergeten spel.

Deze momenten kennen geen tijdsduur zoals wij dat kennen in onze werkelijkheid. Geen bestemming of specifieke locatie. Ze refereren aan een reeks van momenten in ons leven die boodschappen overbrengt als suggestieve miniaturen van ons geheugen.

Zoals ansichtkaarten die vanuit onze geschiedenis naar de toekomst worden verstuurd en weer terug naar het heden.

In tegenstelling tot ansichtkaarten die aankomen op een specifieke plaats, ontbreekt het bij deze aan een adres, of een bestemming.

Alsof ze onderweg achterblijven in iemands dromen.” – Sol León & Paul Lightfoot

Foto: Rahi Rezvani. Choreografie: 'Some Other Time' van Sol León & Paul Lightfoot. Dansers: Xanthe van Opstal, Clement Haenen.

Het vocabulaire is virtuoos en uitgesproken, zoals wanneer een danser zich in een technisch veeleisende pose beweegt en er kort daarna trillingen door zijn lijf trekken alsof hij de controle volledig kwijt is.

Theaterkrant over Some Other Time
Foto: Joris-Jan Bos. Choreografie: 'Humpback Runner' van Jiří Pokorný.
HUMPBACK RUNNER – JIRI POKORNY

“Hoewel het oeuvre van Jheronimus Bosch uit schilderijen bestaat, zie ik zijn werk voornamelijk als een reizende tijd op doek. De door hem gecreëerde landschappen tonen mijns inziens beweging in diverse scenes. Dit is vooral zichtbaar in zijn drieluiken die openen als een boek en in alle mogelijke richtingen kunnen worden ‘gelezen’. Dat element inspireerde mij om na te denken over beweging in het algemeen; een eindeloze stroming van tijd en ruimte. Samen met de dansers creëerde ik specifieke fragmenten die elkaar in scenes opvolgden. Laag voor laag pelden we de letterlijke verwijzingen van de vormen, totdat er een bewegingstaal overbleef waarin slechts wordt geknipoogd naar die initiële, expliciete betekenis. In mijn ogen is dat waar symboliek over gaat: iets dat veelzijdige betekenissen ontlokt. Ik gebruik het dan ook als teken van herkenning waarmee ik een schets creëer, een vrij te interpreteren structuur van het stuk. Binnen dat kader ben ik meestal op zoek naar een thema, een groter idee of bepaalde richting die ik op wil. Die suggestieve benadering vind ik het mooiste aspect van symboliek.” – Jiří Pokorný

Waar de beelden en bewegingen de toeschouwer aanvankelijk meteen op scherp zetten in de verschillende scenes, laat de choreograaf de toeschouwer later losser om zelf rond te dwalen in dit universum. Zo krijgen de terugkerende karakters een eigen leven.

Theaterkrant over Humpback Runner
OUT OF BREATH – JOHAN INGER

“Ik creëerde Out of Breath tijdens een tumultueuze tijd in mijn leven toen de dramatische geboorte van mijn dochter op brute wijze het besef aanwakkerde dat het leven al vanaf het begin uiterst fragiel kan zijn. Het stuk gaat in op de steeds aanhoudende aanwezigheid van de dood, hoe we de neiging hebben om te vergeten dat dit een onderdeel is van ons dagelijks leven, maar ook hoe deze angst voortdurend wordt overtroffen en overstegen door de passie voor het leven. Out of Breath ontstond een maand na deze gebeurtenis en ik was nog steeds erg van slag. Daarom maakte ik een ballet waarin leven en dood beide aanwezig zijn en bijna hand in hand gaan. De gebogen wand op het podium doet denken aan een gezonken schip dat het ankerpunt voorziet waaromheen de dansers bewegen. Dit wordt begeleid door de gepassioneerde en levendige muziek van Jacob ter Veldhuis en violist Lajko Felix.” – Johan Inger

Foto: Joris-Jan Bos. Choreografie: 'Out of Breath' van Johan Inger.

Inger weet in zijn intelligente choreografieën vaak een lichtheid te verwerken, de sombere thematiek van Out of Breath dwingt hem in een andere richting die gaandeweg de voorstelling steeds helderder over het voetlicht komt en uiteindelijk onontkoombaar wordt.

Theaterkrant over Out of Breath

De dansers over 'Symbolen'

Foto: Rahi Rezvani. Danser: Alice Godfrey.
Foto: Joris-Jan Bos. Danser: Benjamin Behrends.
ALICE GODFREY OVER OUT OF BREATH

“For me Out of Breath is the most absolute and vivacious celebration of life and death. Our burning human defiance of its inescapability. There isn’t a moment in the piece that isn’t navigating through the strife of this theme in the most poetic way.

It has been both a challenge and a privilege to explore that, as well as realize the physicality and style which is so specific to Johan Inger. It is something which is thick and rich and so dynamic – A direct reflection of him and his energy in the studio. Everything makes sense when Johan rehearses at NDT, and I always feel like I’m truly dancing when I’m doing his work. It has also been a challenge finding my own breath (no pun intended) in the ballet. My original part was created for Parvaneh Sharafali (NDT 1) many years ago, and adapted a few times since. I am not trying to reproduce something or somebody exactly, but still want to respect the original creation, and live up to that generation’s artistry.”

BENJAMIN BEHRENDS OVER HUMPBACK RUNNER

“I really cherish the time that I get to spend with Jiří in the studio. He creates a very warm atmosphere and gives a lot of space to the dancers to collaborate and explore qualities of movement.

I feel like us dancers have complete freedom when taking on tasks that Jiří would give us to create phrases with. I’ve really enjoyed diving in rehearsals with him to investigate the textures and sensations of different movements. This experience has been so open and I feel Jiří trusts us as artists to offer him ideas, that he then takes and molds into something that’s really pleasurable to dance.”

Foto: Rahi Rezvani. Danser: Madoka Kariya.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Paxton Ricketts.
MADOKA KARIYA OVER HUMPBACK RUNNER

“This creation with Jiří started with tasks he gave to dancers to create their own materials with gestures that they use in everyday life. In the beginning he was working with the dancers individually to see each one’s material and guided us to develop our own movement character and quality.

It was such an exciting time for me. It was a challenge to respond to his requests so quickly, yet I never felt under pressure or in a rush working with him in the studio, it felt enjoyable and was such creative time full of discovery! He really took the time to look at everyone’s material in detail. He guided us with such great care until all the dancers felt comfortable in their work. It was a beautiful surprise when we gathered again in the studio and were able to see what everyone had been working on individually. Everyone’s own unique quality came to the surface but it was spiced up by Jiří. I am so happy to have this opportunity to explore this style of movement.”

PAXTON RICKETTS OVER SOME OTHER TIME

Some Other Time was created when I first joined NDT 2. It’s a character driven piece of dance that is expansive, both physically and emotionally.

When working on the piece, Paul and Sol focus with you on developing the characters you’re embodying and help you strive for the highest technical qualities in your movement. Now I am in my third season with NDT, as well as my third season of dancing this piece. I have been able to both witness and take part in the development of this work. It’s exciting to be able to investigate a role so deeply, and to be constantly discovering new things in it. Something Paul and Sol have helped me realize is that there’s always room for more in this work. There’s always room to push myself further and to breathe fresh life into what I do.”

Programmaboek & Muziek

Programmaboek (NDT 2 | Symbolen)

laden...