Bekijk hier de foto's

Standalone

NDT 2

Standalone

NDT 2
Postscript Sol León & Paul Lightfoot
Black Milk Ohad Naharin
George & Zalman Ohad Naharin
IMPASSE Johan Inger

Helaas is de Nederlandse tournee van Standalone vroegtijdig afgelast ten gevolge van de aangekondigde maatregelen van de Rijksoverheid tegen de verspreiding van het coronavirus. Klik hier voor de meest actuele stand van zaken bij NDT.

NDT 2, oorspronkelijk opgericht om het eerste gezelschap van jong talent te voorzien, is uitgegroeid tot een volledig opzichzelfstaand gezelschap met eigen repertoire. Standalone viert makers die zich verhouden tot deze onafhankelijkheid.

De choreograaf Johan Inger creëerde reeds talrijke balletten voor het gezelschap. Voor Standalone maakt Inger een nieuw werk. Daarnaast brengt NDT 2 twee werken van de wereldberoemde choreograaf Ohad Naharin. Black Milk (1985) werd oorspronkelijk voor vijf vrouwen gecreëerd maar wordt tegenwoordig door vijf mannen gedanst. George & Zalman (2006) wordt juist door vijf vrouwelijke dansers gedanst. Tot slot brengt Standalone Postscript (2005) van huischoreografen Sol León en Paul Lightfoot. Postscript wordt gedanst op muziek van Philip Glass, live uitgevoerd op toneel.

Mede mogelijk gemaakt door: KUNSTENISREAL en Stichting Will en Rita Jaeger Fonds.

Bekijk de foto’s

Speelperiode

Seizoen 2019-2020 | 28 februari – 11 april 2020
Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Leeuwarden, Amstelveen, Heerlen, Breda, Amsterdam, Nijmegen, Amersfoort, Rotterdam, Utrecht, Tilburg en Enschede

In deze voorstelling

POSTSCRIPT – SOL LEON & PAUL LIGHTFOOT

Postscript ging in 2005 in première in het Lucent Danstheater. Een pas-de-trois en twee duetten vol innovatief partnerwerk spelen zich af in verschillende werelden die elkaar bijna niet kruisen. Live op het toneel brengen een violist en een pianist de muziek van Philip Glass tot leven.

Fantastisch beeldend partnerwerk, muzikaal, haarscherp en bijna acrobatisch.

de Volkskrant over Postscript
Black Milk – Ohad Naharin

“[…] The dancers are my colleagues, we discover the work together, what they offer is very meaningful to the end results. They are creative, intelligent, talented dance makers and the work depends and benefits by it. In order to be able to write the narrative of dance, the dancers and me are called for many tasks such as to find our delicacy, ability to let go, the use of explosive power, the ability to transform strong feeling into a clear form, and always to connect to our passion and the power of our imagination.” – Ohad Naharin

George & Zalman – Ohad Naharin

“[…] I like when other companies in addition to Batsheva perform my work for the reason that when the works are performed they are always in the choreographic process, they constantly evolve and develop, it also enables me to meet many dancers and help them go beyond their familiar limits and help them to write their own narrative in the work.” – Ohad Naharin

George & Zalman wordt gedanst door vijf working girls die zich verzetten tegen het mantra ‘Ignore…all concepts, all possibilities’ en ‘Don’t smoke too much’, ‘Pay your taxes’. Ze breken eruit los, om even snel weer terug te vallen in gestileerde poses en de schijn van beschaving en vrijheid. Daartegenover staan de mannen in Black Milk die, nadat ze zich ritueel hebben ingesmeerd met klei, al wiegend, wervelend en botsend hun weg vinden in een rituele dans. In deze nieuwe context en met de historie in het achterhoofd, vormen ze contrasten op het vlak van het doorbreken van stereotypes en schijnbare tegenstellingen op gebied van gender en beschaving versus instinctief handelen.

Theaterkrant over George & Zalman en Black Milk
IMPASSE – Johan Inger

Hoe overbruggen we de kloof die blijft groeien naarmate we stagneren?

Onze hedendaagse wereld wordt gedefinieerd door een situatie waarin geen vooruitgang mogelijk lijkt. IMPASSE van Johan Inger illustreert dat het fundament van menselijk gedrag geworteld is in groepsdruk en een verlies van individualiteit, bepaald door de verleiding van oneindige stromen van “nieuwheid”. Het werk problematiseert het gemak waarmee we klakkeloos overnemen wat anderen zeggen of doen, en hoe we op die manier de kans op vruchtbare groei verliezen. Kunnen we het opbrengen om samen de wereld serieus te bevragen en de kracht vinden om het van een nieuwe interpretatie te voorzien?

Inger roept boeiende vragen op over enerzijds de esthetiek van kunst, en daarmee verbonden de (on)houdbaarheid van een op ‘steeds méér’ gerichte samenleving.

Theaterkrant over IMPASSE

NDT steunt strijd tegen spierziekten

Tijdens de Nederlandse tournee van Standalone gaat NDT de strijd tegen spierziekten aan met ‘dans tegen spierziekten’. Dansen symboliseert de ultieme vrijheid van bewegen: een vrijheid die voor mensen met een spierziekte niet vanzelfsprekend is. Toch is er één duidelijke overeenkomst: doorzettingsvermogen. Dansers trainen elke dag intensief om hun spieren in topconditie te houden, terwijl mensen met een spierziekte elke dag het uiterste van hun lichaam vragen. Op uitnodiging van het Prinses Beatrix Spierfonds en Holland Dance Festival vraagt NDT met de Nederlandse tournee van Standalone daarom aandacht voor de missie van het Prinses Beatrix Spierfonds. Gezicht van de samenwerking zijn de 18-jarige Nynke Mentink, die dankzij een medicijn voor haar spierziekte goed kan functioneren en zelfs kan dansen, en Toon Lobach, professioneel danser bij NDT 2. Bekijk hiernaast de video, waarin Nynke een bezoek brengt aan de studio’s van NDT.

Kijk voor meer informatie over dit initiatief op de website van het Prinses Beatrix Spierfonds.

Er zijn zo’n 600 spierziekten waar nog geen behandeling voor is. Daarom doet het Prinses Beatrix Spierfonds wetenschappelijk onderzoek naar (de genezing van) spierziekten. Daarbij heeft het uw steun hard nodig. Helpt u mee? Dat kan door op de avond van de voorstelling een donatie te doen bij de collectant of via het digitale donatieformulier.

De dansers over 'Standalone'

Foto: Rahi Rezvani. Danser: Austin Meiteen.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Thalia Crymble.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Mikaela Kelly.
Austin Meiteen over Black Milk:

Black Milk is driven by effort and the physical brink it brings us to. Our greatest challenge is to find pleasure in the exhaustion it demands. Ohad’s vision, under the guidance of Rachael and Ian, is to strip us to our most natural form, no decoration, only the animals that we are. As the dancers, we are invited to experience the work at all times, and have a personal journey within the form, to find love, fear and distance with our brothers and the space. This work is ritualistic, animalistic, raw, and incredibly human. It is constantly challenging our bodies and minds to find the depths we can allow ourselves to move. I hope you can experience Black Milk as deeply as we do. We are all discovering it together.”

Thalia Crymble over George & Zalman:

“Working on George & Zalman by Ohad Naharin is an endless physical research. Each movement is infused with attitude and various textures making it a beautiful challenge to dive into. The whole process has been rewarding; from the repetition we do in the studio to the repetitions we show on stage, his language allows us to never stop exploring. I care about this work a lot so it has been very enjoyable to experience this process.”

Mikaela Kelly over Postscript:

“The process for Postscript has been a very special one because it’s given me the freedom to find my own personal interpretation of a role in an existing piece without losing any of the intention or purity of the original 2005 creation. The relationship of this pas de deux feels as though it’s in the present; the tension that arises makes it impossible not to feel the sharp intake of breath. But it seems as if all of these moments must have happened before and are being remembered, and I watch as they all pass through me. So there must also be an exhale,his piece has been extremely gratifying, and exploring a physicality outside of my natural propensities has been a beautiful challenge and one that will remain an ongoing process.”

Foto: Rahi Rezvani. Danser: Tess Voelker.
Tess Voelker over IMPASSE:

“Like in life, time is telling of one’s character. Johan’s is full, pure, and generous while his work mimics the same. Staying away from the abstract, he’s far more interested in a quality of life that lies in all of us. A quality that tells the familiar sides, both the beautiful and truthful. This allows us as dancers to approach the work from a more personal side rather than a technical one. Exploring nuances of nostalgia to desperation and circumstances of person to people, he reminds me that dance is nothing more than a poetic, universal language that we all choose to speak. With the stage as a canvas, Johan paints his image using brushes of pure physicality and colors of deep emotion. As a dancer, I’m honored to have been a brushstroke within.”

Programmaboek & Muziek

Programmaboek (NDT 2 | Standalone)

laden...