Bekijk hier de foto's

Stage One

NDT 1
Marco Goecke Thin Skin
Medhi Walerski GARDEN
Sharon Eyal & Gai Behar Salt Womb

De voorstellingen in dit programma hebben plaatsgevonden in seizoen 2016-2017.

Als kick-off van het nieuwe seizoen laat Stage One werk zien van hedendaagse choreografen die niet terugdeinzen voor het nemen van risico’s. Dit programma presenteert twee wereldpremières en Thin Skin (2015) van NDT’s associate choreographer Marco Goecke, een ballet dat door de Volkskrant werd bestempeld als: “Origineel, dynamisch en verbluffend eigen.”

Variërend van de koortsachtig snelle en pulserende bewegingen van Thin Skin tot de spookachtige droomwerelden van Medhi Walerski (GARDEN) en de meeslepende, op de club-scene geïnspireerde werken van Sharon Eyal en Gai Behar (Salt Womb) biedt Stage One een avond vol inspirerende en innovatieve choreografie en dans. Hiermee bewijst NDT wederom dat het gezelschap voor creativiteit op topniveau staat.

Bekijk hier de foto’s van Stage One.

Volgorde programma

Thin Skin – Marco Goecke
GARDEN – Medhi Walerski
Salt Womb – Sharon Eyal & Gai Behar

Duur voorstelling: 2 uur, incl. 2 pauzes

Speelperiode

Seizoen 2016-2017 | 22 september – 18 oktober 2016
Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Eindhoven

In deze voorstelling

THIN SKIN – MARCO GOECKE

“Marco Goecke’s Thin Skin is een eerbetoon aan de punkrock icoon en dichter Patti Smith, die met haar eerste album Horses (1975) meteen geschiedenis maakte. De ritmisch uitgebreide, soms ademloos klinkende teksten van de zangeres vormen een visueel en akoestisch krachtige synthese met Goecke‘s eigenaardige, waanzinnige bewegingstaal. “De geest is een afbeelding. En daar in de hoek een zweem van een spiraal. Misschien is het een virus; misschien is het een zielstatoeage”, schrijft Smith, en Goecke‘s dansers, wiens huid is bedekt met talloze tatoeages, creëren droomwerelden die permanent aan verandering onderhevig zijn. Ze lijken gevoelig en kwetsbaar, dan weer sterk en onstuitbaar. “Men kijkt in de hemel – wolken vormen zich en verdwijnen weer. Ze zijn als een embryo, een overleden vriend die daar ligt uitgestrekt”, schrijft Smith, en net als zij zoekt Goecke in de wolken naar aanwijzingen en antwoorden. Vele individuele solo’s vormen een lijn in Thin Skin, als parels op een snaar, “verzamelen wat verzameld moet worden. Wat is weggegooid. Wat kostbaar is. Fragmenten van de menselijke ziel die op de een of andere manier uiteengedreven zijn”. Ook de dans blijft ongrijpbaar, maar het kruipt onder de huid, de huid van de thinskinned.” – Nadja Kadel

Foto: Rahi Rezvani. Choreografie: 'Thin Skin' van Marco Goecke.

Origineel, dynamisch en verbluffend eigen.

de Volkskrant
over Thin Skin
Foto; Rahi Rezvani. Choreografie: 'GARDEN' van Medhi Walerski.
GARDEN – MEDHI WALERSKI

“Ik creëerde dit stuk voor tien dansers, op muziek van Camille Saint-Saëns. Deze Franse Romantisch-klassieke muziek zorgt voor een enorme uitdaging. Het is een duidelijke, en met vlagen intimiderende, leidraad geweest voor het benaderen van de bewegingen. Een veeleisende compositie, die zwaar drukte op mijn beslissingen als choreograaf, maar ik wilde juist uitgedaagd worden. Het ballet is een abstract werk en vertelt geen specifiek verhaal. Voor mij is het is een studie naar veel dingen, met name een studie van de muziek. Ter voorbereiding van het creëren van een nieuw werk verzamel ik veel foto’s. Ik hou er ook van om vaak naar de muziek te luisteren. Dit helpt me om te worden ‘gedirigeerd’ door de compositie. Tijdens mijn creatieve proces is er niet veel consistentie, behalve dat veranderingen onvermijdelijk zijn.” – Medhi Walerski

Er schuilt een tedere grootsheid in Walerski’s gebaren, die bescheiden aan de oppervlakte komen en daar een lichte schittering brengen. […] De Fransman, voormalig danser van het gezelschap in Den Haag, schoot een jaar geleden al in de roos met het virtuoze AUREUM en laat nu met GARDEN zien dat hij zich heeft ontwikkeld van een belofte tot een gevestigde choreograaf.

Leidsch Dagblad
over GARDEN
SALT WOMB – SHARON EYAL & GAI BEHAR

“Onze nieuwe creatie toont een combinatie van tederheid en verwildering, van innovatie en een hint naar het verleden. Het is te vergelijken met het gevoel van een zware last die gedragen wordt en die tegelijkertijd gemakkelijk kan verdwijnen. Het werk weerspiegelt diverse lagen van de relatie tussen het individu en de anderen, maar de groep dreigt constant te splitsen of in scherven te vallen. Het toont een sterke verbinding tussen lichaam en een soms gelukkige, soms droeve ziel. Net zoals een verschrikkelijke ramp of diep verdriet de drang naar het samenzijn met anderen aanzwengelt. Een beduidend element in ons werk is de muziek. Dat speelt een grote rol in ons leven. We werken vaak samen met Ori Lichtik, wiens werk eindeloze inspiratie verschaft, net als een magische spreuk, of goddelijke poëzie.” – Sharon Eyal & Gai Behar

Foto: Rahi Rezvani. Choreografie: 'Salt Womb' van Sharon Eyal & Gai Behar.

Maar één ding staat vast: het is onmogelijk niet in trance te raken bij de nieuwste creatie van Sharon Eyal en Gai Behar voor het Nederlands Dans Theater. […] En dan is er dat kolkende ritme dat onophoudend de beweging samenbrengt en waar je als toeschouwer alleen maar ademloos naar kunt kijken, tot het doek valt.

Leidsch Dagblad
over Salt Womb

De dansers over 'Stage One'

Foto: Joris-Jan Bos. Danser: Anne Jung.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Jorge Nozal.
ANNE JUNG OVER THIN SKIN

“When you get to know Marco Goecke as a person and when you dance his work you feel an excitement, a feeling of being restless and the anxiety boiling inside your body.

It is very hard to control these feelings and it consequently makes your body feel like a prison sometimes. In order to release that, these sharp movements come out naturally. Even more so, they feel necessary. When looking at the piece, the distinct movements seem controlled but they come from an uncontrolled personal place. When we were working on the piece, I thought about the idea of a thin skin, which means you’re extra sensitive and less resistant towards outside circumstances, therefore the body absorbs all types of energy that pile up inside to such an extent that the body naturally feels the need to exteriorize them.”

JORGE NOZAL OVER THIN SKIN

“I have known Marco [Goecke] for over 15 years so I’m very familiar with his language of movement. However, this time it was different.

I just recovered from an intense injury, and came back with more desire to learn, to teach, to grow, than ever before in my dancing career. This pushed Marco and myself to explore the work further. I wanted to know more about him and his process, his desires within it. In return, he challenged me to be the truest version of myself, through which he could be the truest version of himself as a choreographer. It was extremely personal. Winning the Zwaan for my role in Thin Skin was therefore the best punctuation of this beautiful sentence, and so perfectly in line with our exceptional story behind it.”

Progammaboek & Muziek

Programmaboek (NDT 1 | Stage One)

 

Muziek (NDT 1 | Stage One)

laden...