Bekijk hier de foto's

Smoke and Mirrors

NDT 2
Imre van Opstal & Marne van Opstal The Grey
Sharon Eyal & Gai Behar Sara
Marco Goecke Midnight Raga
Sol León & Paul Lightfoot SH-BOOM!

De voorstellingen in dit programma vonden plaats in seizoen 2016-2017.

Het tweede programma van NDT 2 is rijk aan contrasten. Smoke and Mirrors toont wereldpremières van associate choreographer Marco Goecke (Midnight Raga) en opkomend choreografen Imre van Opstal en Marne van Opstal (The Grey), naast een herneming van SH-BOOM! (2000) van Sol León en Paul Lightfoot. De vijf makers verschillen aanzienlijk in stijl, leeftijd, achtergrond en esthetiek. Zo worden de jonge dansers van het gezelschap uitgedaagd zich deze grote verscheidenheid aan werken eigen te maken.

Marco Goecke verschijnt wederom ten tonele om nieuw werk te creëren, dit keer voor het tweede gezelschap. De topchoreograaf deelt het podium met jonge choreografen Imre van Opstal en Marne van Opstal, die hun allereerste stuk voor het gezelschap zullen maken. Smoke and Mirrors wordt afgesloten met León en Lightfoots SH-BOOM!, bestaande uit een reeks komische scènes uit naoorlogse liederen van over de hele wereld.

Bekijk hier de foto’s van Smoke and Mirrors.

Volgorde programma

The Grey – Imre van Opstal & Marne van Opstal
Sara – Sharon Eyal & Gai Behar
Midnight Raga – Marco Goecke
SH-BOOM! -Sol León & Paul Lightfoot

Duur voorstelling: 2 uur en 10 minuten, inclusief 2 pauzes

Speelperiode

Seizoen 2016-2017 | 30 maart – 1 juni 2017
Den Haag, Heerlen, Drachten, Amstelveen, Breda, Amsterdam, Gouda, Tiel, Dordrecht, Venlo, Rotterdam, Enschede, Den Bosch, Nijmegen

In deze voorstelling

THE GREY – IMRE VAN OPSTAL & MARNE VAN OPSTAL

The Grey nodigt je uit in een verhaal. Gestuurd vanuit een verlangen om de tijd stop te zetten, neemt dit stuk bepaalde passages uit een leven opnieuw in overweging.

Een levensweg die richting krijgt door keuzes en handelingen. Waarbij elke stap een mogelijk cruciaal moment is, en elke volgende stap opnieuw een scala aan verschillende consequenties presenteert.

Een plotselinge hapering. Een stop. Een tussenruimte. Deze stiekeme stille tijd stelt ons in staat om na te denken over steeds groter wordende vragen. Mijmerend over wat er is gebeurd en waar we heen gaan. Wat zijn de gevolgen? Gaat het om geloof of lotsbestemming?

Zoals de wolken tussen hemel en aarde zweven, wordt het mogelijk goddelijke verborgen gehouden, en tegelijk dichtbij gebracht. Zullen we ooit echt weten wat de bedoeling hierachter is?

Zoals de wolken zijn ook wij constant in beweging, in een staat van creëren… nooit zwart, nooit wit. Welke keuzes we ook maken, we bevinden ons altijd ergens tussenin. In een grijs gebied.” – Imre van Opstal en Marne van Opstal

Foto: Rahi Rezvani. Choreografie: 'The Grey' van Imre van Opstal & Marne van Opstal.

Omtrekkende bewegingen worden ontmoetingen, een eenling wordt door de groep opgenomen en weer uitgespuugd. Zo ontstaat een beeld van oneindige beweging, vloeiend of staccato, snel of vertraagd.

NRC Handelsblad
over The Grey
Foto: Rahi Rezvani. Choreografie: 'Sara' van Sharon Eyal & Gai Behar.
SARA – SHARON EYAL & GAI BEHAR

Sara werd speciaal voor NDT 2 gemaakt in 2013. De choreografie draait om herinneringen, dromen, emoties, inspiratie, eenzaamheid, verdriet, en delen. “Het komt voort uit het onderbewustzijn, maar het is tegelijkertijd heel menselijk”, zegt choreografe Sharon Eyal. De mysterieuze droomwereld vloeit volledig voort uit de gevoelens en intuïtie van de makers.

Israëlische choreografen Sharon Eyal en Gai Behar zijn al jaren een bijzonder innovatief duo in de hedendaagse danswereld. Voor deze NDT 2 creatie werkten ze samen met muzikant Ori Lichtik. In dit multidisciplinaire stuk staan beweging, geluid en verlichting op gelijke hoogte waardoor Eyal en Behar stukken creëren die de grenzen van de ‘traditionele’ hedendaagse dans overtreffen.

Het stuk blijft boeiend tot het einde ondanks de minimalistische bewegingen en het minimale gebruik van de ruimte.

Dansmagazine
over Sara
MIDNIGHT RAGA – MARCO GOECKE

“Door het gebruik van diep middernachtsblauw maakt Marco Goecke een verwijzing naar de klassieke Indiase muziek met zijn stuk Midnight Raga. In tegenstelling tot zijn eerdere choreografieën vormde dit keer de muziek het uitgangspunt in Goecke’s creatie, namelijk het werk van de Indiase muzikant Ravi Shankar. Deze muziek sprak Goecke aan vanwege de mystieke en freaky kwaliteit. Ook maakte het idee om Indiase muziek te gebruiken zonder toevlucht te nemen tot Indiase danselementen hem enthousiast. “India fascineert me nu al geruime tijd; het leven is er zo geconcentreerd en intens, schijnbaar immaterieel, maar veel mensen sterven in de meest bittere armoede. Ik denk dat de rituele crematies na het sterven een intrigerende en tegelijkertijd vernietigende kracht hebben.” Ondanks de Aziatische-Indiase inspiratie – wat ook tot uiting komt in het zware, blauwe zijde van de kostuums – , wordt één ding vanaf het begin duidelijk: de aanwezigheid van Goecke’s eigen, nerveuze danstaal; geheel op het lijf geschreven van deze twee dansers die zij met elke vezel van hun lichaam hebben geïnternaliseerd.” – Nadja Kadel

Foto; Rahi Rezvani. Choreografie: 'Midnight Raga' van Marco Goecke.

Midnight Raga is heftig en grotesk. (…) De dansers sidderen nerveus, solo of samen.

Theaterkrant
over Midnight Raga
Foto: Rahi Rezvani. Choreografie: 'SH-BOOM!' van Sol León & Paul Lightfoot.
SH-BOOM! – SOL LEON & PAUL LIGHTFOOT

The dream of reason produces monsters. Imagination deserted by reason creates impossible, useless thoughts. United with reason imagination is the mother of all art and the source of all its beauty. – Francisco Goya

Sol León en Paul Lightfoot maakten SH-BOOM! in 1994 voor de jaarlijkse Dansers Choreografie Workshop, nu Switch genaamd. Het stuk markeert het begin van hun succesvolle samenwerking en is daarom van groot belang voor het choreografisch duo, ook omdat León zelf toentertijd in het stuk danste. Het werk combineert humor met ironie en geeft uitdrukking aan hoe mensen met verschillende achtergronden zich tot elkaar verhouden. Geïnspireerd door Francisco Goya’s satirische zwart-wit schetsen, verweeft SH-BOOM!  op meesterlijke wijze de donkere kant (ironie) en de lichte kant (humor).

Een vrolijk ballet met hartkloppingen en liefdesgekte in de vet aangezette liedkeuze (Auf wiederseh’n en Sweetheart).

de Volkskrant
over SH-BOOM!

De dansers over 'Smoke and Mirrors'

Foto: Rahi Rezvani. Danser: Alexander Anderson.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Aya Misaki.
ALEXANDER ANDERSON OVER THE GREY

“It has been so much fun working on this creation by Imre and Marne. The piece has evolved greatly since the beginning of the process when we started working with them, and I feel that the premiere will not necessarily mark an ending but a beginning for new growth within the work.

Imre and Marne’s movement language is quite complex and interweaved with multiple layers of textures and colors that fill the space. This creative process in particular has made me start to think more actively about how I approach work as a dancer, both as an individual as well as (part of) a collective, as we each carry something very special throughout every section of the work to convey its message.”

AYA MISAKI OVER SH-BOOM!

“During SH-BOOM!’s rehearsal I could not stop thinking about NDT’s history. At the time the piece was created in 1994, Sol León and Nancy Euverink were in the original cast. Since then many amazing dancers have performed this heartfelt and fun piece, which has always been warmly appreciated by both dancers and the audience.

It exemplifies how the work of NDT has surpassed its own time ever since the company was established in 1959. To me that is so beautiful and special. This is the first time that NDT 2 performs SH-Boom! I was very happy to work on it because once again I could feel the great weight and depth of this ballet and to be a dancer with NDT. I want to bring a new energy to the piece, that hopefully will make me become a little shiny part of NDT’s long and beautiful history.”

Foto: Rahi Rezvani. Danser: Guido Dutilh.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Rachel McNamee.
GUIDO DUTILH OVER MIDNIGHT RAGA

“This was a very intimate creation process. Hedda, Alex and I went to Stuttgart for a week to create with Marco where it would be just the four of us (and Gusty, his dog) rehearsing in the evenings. Creating with Marco is physically very intense and requires a lot of brainwork. The choreography takes shape movement by movement and he then lets you perform it as fast as possible.

Marco creates an interesting balance between being very demanding and challenging, whilst keeping the atmosphere positive and light. Often I would leave the studio in a better mood than I came in with. This creation feels very personal to me; Marco really created the work on and for us. I think I got to understand his work better by getting to know him, but also got to know him better through the work.”

RACHEL MCNAMEE OVER SARA

“Exploring the vast and subtle world of Sara for me involves bringing to light and living in the tension of seemingly impossible questions.

How can I go deeper into my sensations and deeper still into my outward sensitivity of the space? How can I be precise and delicate and still allow each moment to be the first time I am experiencing it? How can I let an infinite journey live inside me and yet have only the most necessary motion manifest? How can I explode in my stillness? How can I silence physical chaos? How can I exist purely as I am in this moment and still in the same breath go beyond – extend out of my body, out of my mind, past the walls, carrying everything that has been?”

Programmaboek & Muziek

Programmaboek (NDT 2 | Smoke and Mirrors)

laden...