Bekijk hier de foto's

Saisonnier

NDT 1

Saisonnier

NDT 1
Sol León & Paul Lightfoot Singulière Odyssée
Marco Goecke Walk the Demon
Hofesh Shechter VLADIMIR

De voorstellingen in dit programma hebben plaatsgevonden in seizoen 2018-2019.

Seizoen 2018-2019 opent met een triple bill van vier choreografische grootheden, wier muziekkeuze minstens zo belangrijk is als de verhalen die zij vertellen via hun danstaal. Beweging en geluid versmelten hierin op onvoorspelbare wijze samen. Zo staat associate choreographer Marco Goecke bekend om zijn eclectische muziekkeuzes die de meest verrassende synergie tussen klanken en beweging voortbrengen. Voor Saisonnier creëert Goecke nieuw werk. De Israëlische choreograaf Hofesh Shechter kennen we als maker van krachtige stukken die een blijvende indruk achterlaten. Voor zijn nieuwe werk componeert Shechter zelf de partituur. De avond wordt voltooid met Singulière Odyssée (2017) van NDT’s huischoreografen Sol León en Paul Lightfoot. Speciaal voor dit werk creëerde de wereldberoemde componist Max Richter zijn muziekstuk Exiles.

Een deel van de voorstellingen* wordt live begeleid door Het Ballet Orkest en Slagwerk Den Haag:
* voorstellingen met live begeleiding: 27 t/m 29 sept, 5 okt, 14 & 15 nov, 15 & 21 dec

Saisonnier is mede mogelijk gemaakt door Ammodo.

Bekijk hier de foto’s van Saisonnier.

Speelperiode

Seizoen 2018-2019 | 27 september t/m 21 december 2018: Den Haag, Leeuwarden, Nijmegen, Amsterdam, Maastricht, Utrecht en Rotterdam

Volgorde programma

Singulière Odyssée – Sol León & Paul Lightfoot
Walk the Demon – Marco Goecke
VLADIMIR – Hofesh Shechter

Duur voorstelling: ca. 2 uur 25 minuten, incl 2 pauzes

In deze voorstelling

Singulière Odyssée – Sol León & Paul Lightfoot

Singulière Odyssée van huischoreografen Sol León en Paul Lightfoot symboliseert het bewustzijn van de choreografen dat het DNA van onze tijd doordrenkt is van een onophoudelijke staat van beweging, van reizen, en van een constante staat van verandering. Het stuk speelt zich af in een treinstation gebaseerd op de art deco wachtkamer van het Centraal Station van Basel. Dansers komen en gaan als voorbijgangers op doorreis, met uitzondering van één personage dat wacht terwijl hij reizigers ziet komen, gaan en terugkeren in een moment bevroren in de tijd. Voor dit stuk werd de muziek, getiteld Exiles, speciaal gecomponeerd door niemand minder dan Max Richter.

Of je nu wil of niet, dit is dans die ráákt.

Trouw
Over Singulière Odyssée
Walk the Demon – Marco Goecke (wereldpremière)

In Goecke’s nieuwe creatie staat het concept van dans als kunst, dat ook een ‘stem’ achter de beweging hoorbaar maakt, en de wens om die stem van de creatie te versterken door middel van verdere stemmen, centraal. Naast de muzikale stemmen van de orkestwerken door Tsjechische componist Pavel Haas en de Finse componist Pehr Hendrik Nordrgen, heeft Goecke opnieuw de uitzonderlijke stem van Antony and the Johnsons onderdeel van zijn kunst gemaakt, en verklaart:

“Ik vind het dramatisch en groot, maar tegelijkertijd ook bespiegelend en intiem, in haar stem ligt een kwelling die naar binnen wijst. Voor mij betekent de dans absoluut niets als het niet constant naar binnen verwijst.” Behalve de stem van de beweging, laat Goecke zijn dansers ook herhaaldelijk hun akoestische stem gebruiken om hen minder abstract en menselijk te laten lijken: gekrijs, gebrul, gevloek, wat obsessief lijkt, soms gefluisterde woorden die zichzelf herhalen, maar voor Goecke het leven met zich meebrengen: “Al het leven en liefde is een Dank u, hallo en tot ziens”, vult Goecke aan, terwijl hij een wandeling maakt met zijn demon. – Nadja Kadel

Sinds 2014 is Marco Goecke (Duitsland) associate choreographer bij NDT. Van 2005 tot 2018 was Goecke als huischoreograaf verbonden aan het Stuttgart Ballet en tussen 2006 en 2011 aan Scapino Ballet Rotterdam. Zijn meest recente werken voor NDT zijn Thin Skin (2015), Woke up Blind (2016) en Wir sagen uns Dunkles (2017). Voor zijn creatie Midnight Raga (2017) ontving hij de Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansproductie.’

Vrijwel elke keer is het raak, meesterlijk van bewegingsregie en ondanks het abstracte karakter ontroerend als portretten van de zoekende, angstige mens.

NRC Over Walk the Demon
VLADIMIR – Hofesh Shechter (wereldpremière)

“Wanneer jij jouw hart op de tafel legt, wees er dan klaar voor om het te laten verpletteren. Het is wanneer het leven uitbreekt, een stroom van pijn, passie, sensatie… alles voor sensatie… We willen voelen, we willen leven, we willen ver doordringen in het lijden, de schoonheid, de wodka, de tv, de dansroutines. Fuck poëzie, alleen Vladimir kan ons redden.”
– Facebook

Hofesh Shechter (Israël) is als associate artist verbonden aan Sadler’s Wells in Londen. In 2008 richtte hij zijn internationaal toerende Hofesh Shechter Company op. Zijn avondvullende double bill Uprising/In your rooms (2009) is in seizoen 2013-2014 door NDT 1 opgevoerd. In 2016 maakte Shechter zijn eerste creatie Clowns voor het gezelschap en dit seizoen werkt hij wederom samen met de dansers van NDT 1 aan een wereldpremière.

De nieuwe creatie van Hofesh Shechter werd mede mogelijk gemaakt door: Kunst en Israël & Stichting Will en Rita Jaeger Fonds.

Nederlands Dans Theater imponeert met actuele, gepassioneerde VLADIMIR bij seizoensopening in Den Haag.

de Volkskrant over VLADIMIR

De dansers over 'Saisonnier'

Foto: Rahi Rezvani. Danser: Guido Dutilh.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Marne van Opstal
guido dutilh over walk the demon

“In the studio I noticed the mutual trust between choreographer and dancer. All dancers completely trust Marco’s choices, and Marco never seems to question a single dancer’s abilities. He can be demanding, but never discouraging. With a fun sense of humor he shares intimate and vulnerable stories and creates an open space for everyone to laugh, cry, dance and quiver to their fullest potential.”

marne van opstal over vladimir

“Hofesh generously invited us into his process of creation which made it honest and open, allowing us to easier dive in together. In my eyes the heart of this work is the incredible effort of the ensemble, always carefully curated and driven by his signature style and energizing music. It’s nice to directly connect with each other using movement that feels groovy, fresh and daring. There is a strong sense of freedom and tension which makes it interesting to explore. Music and rhythm is such an integral part of how Hofesh creates and having his score brought to life by ‘Slagwerk Den Haag’ and ‘Het Balletorkest’ gives us so much energy, you could almost forget where you are.”

Programmaboek & Muziek

Programmaboek (NDT 1 | Saisonnier)

laden...