Thom Willems

Thom Willems

Foto: Jodokus Driessen

De muziek van Thom Willems is voornamelijk gemaakt voor ballet. Hij werkt sinds 1985 samen met choreograaf William Forsythe, tot 2004 bij Ballett Frankfurt en vanaf 2005 bij The Forsythe Company.
Samen hebben ze meer dan 70 werken gemaakt.

Zijn muziek werd gebruikt voor de creatie van veel van de meest gevierde danstheaterwerken van onze tijd van choreograaf William Forsythe, zoals In the middle somehwat elevated (1987) en The Loss of Small Detail (1991). Andere belangrijke werken zijn onder meer Impressing the Czar (1988), Limb’s Theorem (1990), ALIE / NA(C)TION (1992), Eidos/Telos (1995), One flat thing, Reproduced (2000), Sider (2011) en Study #3 (2013).

Zijn muziek voor het werk van William Forsythe staat op het repertoire van vrijwel elk groot balletgezelschap ter wereld, waaronder The Mariinsky Ballet, Bolshoi Ballet, New York City Ballet, San Francisco Ballet, National Ballet of Canada, Paris Opera Ballet, Teatro alla Scala Milano, Royal Ballet Covent Garden, Wiener Staatsoper, Semper Oper Dresden, Ballet de l’Opéra de Lyon en Nederlands Dans Theater (NDT) onder vele anderen. In totaal 71 gezelschappen in 29 landen.

William Forsythe’s korte film Solo, met Willems’ muziek, werd gepresenteerd op de Whitney Biënnale van 1997.

Willems’ werk wordt gebruikt door modeontwerpers, bijvoorbeeld Issey Miyake en Gianni Versace en werd uitgevoerd bij de opening van Tate Modern, Londen (2000). In 2007 was hij betrokken bij Issey Miyake en Tadao Ando’s onderzoekscentrum voor design, 21_21 Design Sight in Tokyo en in 2008 bij Matthew Ritchie’s installatie “The Morning Line” voor Thyssen-Bornemisza Art Contemporary.