Inspiratieavond voor Primair Onderwijs en Pabo
Op woensdag 10 december organiseren wij een inspirerende en verbindende avond speciaal voor (toekomstige) leraren in het primair onderwijs.

Op woensdag 10 december organiseren wij een inspirerende en verbindende avond speciaal voor (toekomstige) leraren in het primair onderwijs.
Programma
16.45 – 17.00 uur — inloop
17:00 – 18:00 uur — Inleiding Dans in de Klas
18:15 – 19:45 uur — Dansintermezzo met hapje en drankje
19:45 – 22:00 uur — NDT 1-voorstelling RESONANCE
Met het kopen van een ticket verzeker je jezelf van deelname aan zowel het programma als de voorstelling. Tickets zijn te bestellen tot 3 december, maar op = op. Wil je verzekerd zijn van de beste plekken bij de voorstelling? Wacht dan niet te lang, de kaarten kunnen snel uitverkocht raken.
Vul je promotiecode in en kies vervolgens voor een ‘Korting 2’ of ‘student’ ticket.
Datum: Woensdag 10 december 2025
Locatie: Amare, Den Haag
Prijs regulier: €22,50 – gebruik kortingscode NDTonderwijs25
Prijs Pabo-studenten: €15 – gebruik kortingscode NDTonderwijs15
Inclusief voorstelling, hapje en drankje
Tijdens deze avond maak je kennis met Nederlands Dans Theater (NDT) en ontdek je hoe dans een waardevolle plek kan krijgen binnen het primair onderwijs. We bieden je concrete handvatten om dans laagdrempelig in je eigen lessen te integreren.
Wat kun je verwachten?
Inleiding
Tijdens de inleiding, gemodereerd door danspedagoog Maud Tielemans, staan we stil bij het belang van dans in de klas: van gevarieerd leren met je lichaam tot de kansen voor vak integratie.
Met dansdocent Rimke Saan gaan we in gesprek over het gebruik van de NDT digitale dansapplicatieapps op school. Je krijgt praktische tips om met de apps aan de slag te gaan en hoort ervaringen uit de praktijk.
Daarnaast krijg je alvast meer achtergrond bij de voorstelling: wat ga je zien en wat kan je verwachten.
Dansintermezzo
Na de inleiding ontdek je tijdens interactieve intermezzo’s hoe je dans op een eenvoudige manier in de klas kunt inzetten. Je ervaart hoe dans kan verbinden, energie geven en inspireren. Ondertussen is er volop gelegenheid om met een hapje en drankje collega’s te ontmoeten en ideeën uit te wisselen.
Voorstelling
’s Avonds bezoeken we de NDT 1-voorstelling RESONANCE.
In Mémoires d’Oubliettes (2009) onderzoekt Jiří Kylián ons geheugen. Associate choreograaf Crystal Pite neemt je mee in haar spannende en satirische boardroomdrama The Statement (2016), het werk waarop ook onze gelijknamige app voor groep 7/8 is gebaseerd. Daarnaast hernemen we het emotionele Woke up Blind (2016) van associate choreograaf Marco Goecke, op de meeslepende muziek van Jeff Buckley.
Maud Tielemans is danseducator en verbonden aan Codarts Rotterdam, de KdG Hogeschool, de Nederlandse Dansdagen en de Kunstacademie Halle. Ze geeft les aan (toekomstige) (dans)docenten en ontwikkelt dansdidactisch materiaal, met een specifieke focus op het primair onderwijs.


Rimke Saan is een ervaren dansdocent en educatiemaker met een focus op het (speciaal) onderwijs. Zo heeft zij jarenlange ervaring als vakleerkracht dans op een school voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Daarnaast bedenkt en schrijft zij lesplannen voor online tijdschrift Dansdocent.nu. Verder denkt Rimke dit jaar mee over de functionele kerndoelen kunst en cultuur binnen het (v)so als onderdeel van de door het SLO opgestelde expertgroep.
Bekijk hier de lesplannen die Rimke heeft gemaakt over de digibord-apps van Nederlands Dans Theater:
Wat dans toevoegt aan de schooldag van kinderen.
Alles wat wij mensen leren ontstaat vanuit beweging. Dans biedt bovendien een enorme reikwijdte om allerlei sensaties, beelden, emoties te belichamen. Vanuit die belichaming ontstaan nieuwe verbindingen, perspectieven en groeit het zelfbewustzijn. Dans vergroot daarmee het lerende en creërende vermogen van kinderen.
Echter, de gemiddelde schooldag is zo georganiseerd dat die beweging juist beperkt. In de vrije tijd nemen beeldschermen een enorme hap uit de tijd die kinderen bewegend doorbrengen. Kinderen hebben in de wereld van vandaag daarmee een enorm tekort aan beweging, aan rijk en gevarieerd leren.
Door dans onderdeel te laten zijn van het dagelijkse leren van kinderen op school, ontstaat een rijkere en gezondere leeromgeving. NDT zet zich in om dans onderdeel te maken van het dagelijkse onderwijs. Met impactvolle leermiddelen en activiteiten die aanzetten tot kijken, meedoen, creëren en reflecteren, brengen we kinderen en hun leerkrachten in beweging. Vanuit de diepe overtuiging dat dit essentieel is voor een gezonde, vrije en democratische samenleving, waarin iedereen meedoet. Dans je mee?

Heb je nog vragen? Je kan ons bereiken via talent.educatie@ndt.nl