TOUR ZWITSERLAND

NDT 2

Kies hieronder een datum en locatie en klik direct door naar de website van het theater om tickets te bestellen!

ZO29/04Théâtre du Jorat
Mézières
17:00
WO02/05Theater Casino Zug
Zug
20:00

“Deze junioren hebben al hun eigen, specifieke stijl, vol energie, buitengewone flexibiliteit en uitzonderlijke passie. De groep laat een diepe indruk achter met hun kracht, overtuiging en talent.”

- Le Quotidien over NDT 2


Paul Lightfoot
Sol León
Johan Inger
Hans van Manen
Edward Clug

In deze voorstelling:

I New Then - Johan Inger
In I New Then brengt Johan Inger vier meiden en vijf jongens tot grote hoogte op songs van Van Morrison. Hier geen unisono groep maar ontluikende individuen, die hun eigenzinnigheid afzetten tegen het clubgevoel. Ze maken kleine swingende pasjes op de plaats, zwenken hun heupen uit, laten zich vallen tussen de rest en schuilen in een stalen bos. Ingers werk ademt humor: het is fris en optimistisch, variërend van komisch en theatraal tot aards en organisch.

I New Then - Johan Inger

mutual comfort - Edward Clug
Edward Clugs choreografie is gedetailleerd en scherp gedefinieerd. Zijn meest onderscheidende bewegingskenmerk is de ‘stuiptrekking’ waarin lichamen nerveuze en korte bewegingen maken die kunnen worden geïnterpreteerd als een bepaalde vorm van interpunctie; een erkenning van het ritme. Als choreograaf is Clug geïnteresseerd in het benadrukken van de individuele ervaring door middel van een frisse aanpak. Zijn werk neigt daardoor naar het benadrukken van een persoonlijke ervaring die voortkomt uit het proces van de creatie, dat wordt geleid door het onderstrepen van menselijke tegenstellingen met verrassende momenten van schoonheid en spontane ironie tot gevolg.  

mutual comfort - Edward Clug

Short Cut - Hans van Manen
'Voor deze choreografie was ik eigenlijk op zoek naar één lang adagio. Toen ik bij toeval in de auto deze strijkkwartetten van Jacob ter Veldhuis hoorde, was ik buitengewoon verrast. Ik werd getroffen door de tonaliteit, door het poëtische in de muziek en door het stuwende ritme. Ritme is immers, zoals Balanchine ooit zei, de bodem van de danskunst. De aantrekkingskracht van dit ballet is op de grond. Er wordt weinig in gelift. Alles is naar de grond toe gericht. De choreografie plakt aan de grond. Voor mijn gevoel sluit dat precies aan bij wat Jacob ter Veldhuis in zijn muziek doet.'

Hans van Manen

Short Cut - Hans van Manen

SH-BOOM! - Sol León & Paul Lightfoot
Sol León en Paul Lightfoot maakten SH-BOOM! in 1994 voor de jaarlijkse Dansers Choreografie Workshop, nu Switch genaamd. Het stuk markeert het begin van hun succesvolle samenwerking en is daarom van groot belang voor het choreografisch duo, ook omdat León zelf toentertijd in het stuk danste. Het werk combineert humor met ironie en geeft uitdrukking aan hoe mensen met verschillende achtergronden zich tot elkaar verhouden. Geïnspireerd door Francisco Goya’s satirische zwart-wit schetsen, verweeft SH-BOOM! Op meesterlijke wijze de donkere kant (ironie) en de lichte kant (humor).

SH-BOOM! - Sol León & Paul Lightfoot