TOUR GEORGIË

NDT 2

Kies hieronder een datum en locatie en klik direct door naar de website van het theater om tickets te bestellen!

VR29/06Opera and Ballet State Theatre
Tiblisi
20:00

“Deze junioren hebben al hun eigen, specifieke stijl, vol energie, buitengewone flexibiliteit en uitzonderlijke passie. De groep laat een diepe indruk achter met hun kracht, overtuiging en talent.”

- Le Quotidien over NDT 2


Paul Lightfoot
Sol León
Hans van Manen
Marco Goecke

In deze voorstelling:

Sad Case - Sol León & Paul Lightfoot (28 en 29 juni)
"Now in hindsight you realise that energy is anything. When Sol and I created Sad Case in 1998, so far into her pregnancy, the hormones were jumping and emotions were high. It is these hormones of laughter, madness and the trepidation of the unknown ahead that are the umbilical cord of this work."

Paul Lightfoot

Sad Case - Sol León & Paul Lightfoot

Subtle Dust - Sol León & Paul Lightfoot (28 en 29 juni)
Sinds hun eerste creatie voor NDT 2 in 1989 maakten Sol León en Paul Lightfoot ruim vijftig choreografieën voor het gezelschap. Sum Thoughts toont wederom een wereldpremière van het vermaarde choreografenduo. 

Assistants to the choreographers:
Nancy Euverink, Rupert Tookey
Music: Johann Sebastian Bach: Cantata #12, Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen - BWV 12; Cantata #150, Nach Dir, Herr, Verlanget, Mich - Sinfonia - BWV 150; Toccata in C Minor - BWV 911; Prelude & Fugue in D Minor - BWV 851: arrangeur Alexander Raskatov Cantata #152, Tritt Auf Die Glaubensbahn - Concerto - BWV 152; Violin Concerto #2 In E. Adagio - BWV 1042-2; Bach Goldberg Variations Aria - BWV 988: arrangeur Victor Kissine,  Sleep Whales by Nature Sounds
Light:Tom Bevoort
Video work: Sol León, Paul Lightfoot, Rahi Rezvani
Costumes: Joke Visser, Hermien Hollander
Decor: Sol León & Paul Lightfoot
World premiere: March 8, 2018 Zuiderstrandtheater The Hague
Duration: 28 minutes

Subtle Dust - Sol León & Paul Lightfoot

Wir sagen uns Dunkles - Marco Goecke (28 juni)
Marco Goeckes nieuwe creatie voor NDT 2 begint met het samenkomen van de choreograaf en de dansers in de studio. Hun ontmoetingen lijken onbelangrijk, maar zijn van groot belang; jong, ondeugend, gevaarlijk en speels. “Meer dan ooit tevoren behoort mijn gevoel toe aan de dansers”, zegt Goecke. Een knipoog, een blik, een schijnbaar vluchtig gebaar. Is dit slechts een moment of vertelt het een verhaal? Wat er overblijft, is een traan op een wimper die wordt weggeveegd.
Hoe komen we dichterbij? Een vlinder die slechts een seconde blijft ronddwalen voordat hij wegvliegt. De geluiden van Schubert en Schnittke ontmoeten die van Placebo, The Swan Song en Song To Say Goodbye. Dan zijn er de ratelende kostuums, waarvan het geluid zich vermengt met de muziek. Goecke: "De dansers begrijpen me meteen. Er zijn geen grenzen, ze willen uitgedaagd worden." Ze bewegen snel, virtuoos, op bijzondere wijze gebarend, buiten bewustzijn maar zelfverzekerd, en - of ze nu een solo, in pas deux of in een groep dansen - ze communiceren in Goeckes taal, alsof ze nooit een andere hebben geleerd. Ze drukken duisternis uit, zonder woorden.

Wir sagen uns Dunkles - Marco Goecke

Mignight Raga - Marco Goecke (29 juni)
“Door het gebruik van diep middernachtsblauw maakt Marco Goecke een verwijzing naar de klassieke Indiase muziek met zijn stuk Midnight Raga. In tegenstelling tot zijn eerdere choreografieën vormde dit keer de muziek het uitgangspunt in Goecke’s creatie, namelijk het werk van de Indiase muzikant Ravi Shankar. Deze muziek sprak Goecke aan vanwege de mystieke en freaky kwaliteit. Ook maakte het idee om Indiase muziek te gebruiken zonder toevlucht te nemen tot Indiase danselementen hem enthousiast.” 

Midnight Raga - Marco Goecke

Short Cut - Hans van Manen (29 juni)
'Voor deze choreografie was ik eigenlijk op zoek naar één lang adagio. Toen ik bij toeval in de auto deze strijkkwartetten van Jacob ter Veldhuis hoorde, was ik buitengewoon verrast. Ik werd getroffen door de tonaliteit, door het poëtische in de muziek en door het stuwende ritme. Ritme is immers, zoals Balanchine ooit zei, de bodem van de danskunst. De aantrekkingskracht van dit ballet is op de grond. Er wordt weinig in gelift. Alles is naar de grond toe gericht. De choreografie plakt aan de grond. Voor mijn gevoel sluit dat precies aan bij wat Jacob ter Veldhuis in zijn muziek doet.'

Hans van Manen

Short Cut - Hans van Manen