Ons verhaal

“De dansers van de topgroep van Nederlands Dans Theater laten met hun schier onmogelijke fysieke expressie zien waarom ze tot de beste van de wereld behoren”, schreef de Volkskrant in februari 2016, een dag na de première van Somos, de NDT 1 voorstelling die door de krant met vijf sterren werd bekroond.

Nieuwe werken van associate choreographers Crystal Pite en Marco Goecke, geflankeerd door bestaande werken van huischoreografen Sol León en Paul Lightfoot, vormden samen het choreografisch toptalent dat Nederlands Dans Theater (NDT)  te bieden heeft. Alle vier de balletten centreerden zich rond de relatie tussen dans en het gesproken woord. Dat nam artistieke risico’s met zich mee, iets wat NDT hoog in het vaandel heeft. De belangstelling en aanmoediging van het publiek en de pers toonde echter geen enkele dubbelzinnigheid; uitverkochte voorstellingen in heel Nederland en vijf sterren recensies in de landelijke kranten leidden tot uitbundige ovaties.

Artistieke creatie
NDT is één van de meest productieve dansgezelschappen in Nederland, zo niet ter wereld. Met zes programma’s en maar liefst zeven wereldpremières in seizoen 2016/2017 toont het gezelschap een ongeëvenaard aantal nieuwe balletten. Artistiek directeur Paul Lightfoot kiest er bewust voor om veel jonge, maar ook gevestigde choreografen een kans te geven om nieuw werk te maken: “Het gaat om artistieke creatie, niet alleen om choreografie”.

Internationaal
Eigenzinnig en ambitieus is NDT altijd al geweest. Sinds de oprichting in 1959 door Benjamin Harkarvy, Aart Verstegen en Carel Birnie in samenwerking met achttien dansers van Het Nationale Ballet (toentertijd het Nederlands Ballet genoemd) trachtte Nederlands Dans Theater haar eigen weg te banen in het moderne dansveld. Glen Tetley en Hans van Manen hebben daarin prominent een avantgardistisch stempel gedrukt op het artistieke gezicht van NDT. Hun non-conformistische, vooruitstrevende producties zetten het gezelschap nationaal en internationaal op de kaart.

Talent
Jiri Kylián voegde daar in de jaren ’80 en ‘90 zijn eigen visie aan toe, wat het dansgezelschap een uitgesproken choreografisch profiel opleverde. Kylián begon bovendien als eerste in zijn tijd met talentontwikkeling. Jonge, veelbelovende professionals van binnen en buiten de organisatie konden onder Kylián uitgroeien tot dansers en choreografen van wereldformaat, waaronder Sol León en Paul Lightfoot, beide sinds 2002 de huischoreografen van het gezelschap. Lightfoot fungeert sinds 2011 tevens als artistiek directeur van het algehele gezelschap. León werd in 2012 tot artistiek adviseur benoemd.

Shoot the Moon - León & Lightfoot

Thin Skin - Marco Goecke

The Statement - Crystal Pite - NDT 1 Somos

Clowns

Twee gezelschappen
Dertig jaar geleden ontstond het idee om het dansgezelschap onder te verdelen in een gezelschap gericht op talentontwikkeling, NDT 2, en een gezelschap waarin de meer volwassen dansers volwaardig in hun artistieke persoonlijkheden kunnen groeien, NDT 1. Dansers van NDT 2 treden aan bij NDT 1, mits zij aan de verwachtingen van de artistieke leiding kunnen voldoen. De hoge eisen waaraan de dansers van NDT worden blootgesteld, resulteren niet alleen in waardering bij het publiek, maar ook in internationale dansprijzen. Zo won danser Jorge Nozal in 2015 de prestigieuze Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansprestatie’, net als voormalig NDT danser en huidig NDT gastchoreograaf Medhi Walerski, kreeg Imre van Opstal een aanmoedigingsprijs van het Dansersfonds ’69 in 2014

Klassiekers
De lat ligt niet alleen hoog voor de dansers, maar ook voor de (gast)choreografen. NDT is een van de weinige productiehuizen die zoveel externe choreografen een podium biedt en de gelegenheid geeft om creaties te maken met en voor een virtuoos dansgezelschap. Het is dan ook niet verwonderlijk dat internationale, prijswinnende dansmakers als Sharon Eyal & Gai Behar, Hofesh Shechter en Edward Clug regelmatig te gast zijn bij NDT en de gerenommeerde Marco Goecke en Crystal Pite associate choreographers zijn van NDT die het repertoire met hedendaagse meesterwerken als Thin Skin en The Statement blijven aanvullen. Topstukken als Bella Figura, Symfonie D van Jiří Kylián en Déjà Vu van Hans van Manen behoren tot de klassiekers van NDT. Een deel van de collectie is zelfs opgenomen in het archief van het Gemeentemuseum Den Haag, een unicum in de Nederlandse balletwereld.