Eigenzinnig en ambitieus dansgezelschap

Eigenzinnig en ambitieus is NDT altijd al geweest. Sinds de oprichting in 1959 door Benjamin Harkarvy, Aart Verstegen en Carel Birnie in samenwerking met achttien dansers van Het Nationale Ballet trachtte Nederlands Dans Theater zijn eigen weg te banen in het moderne dansveld. Glen Tetley en Hans van Manen hebben daarin prominent een avantgardistisch stempel gedrukt op het artistieke gezicht van NDT. Hun non-conformistische, vooruitstrevende producties zetten het gezelschap nationaal en internationaal op de kaart.

 

Uitgesproken profiel

Jiri Kylián voegde daar in de jaren ’80 en ‘90 zijn eigen visie aan toe, wat het dansgezelschap een uitgesproken choreografisch profiel opleverde. Kylián begon bovendien als eerste in zijn tijd met talentontwikkeling. Jonge, veelbelovende professionals van binnen en buiten de organisatie konden onder Kylián uitgroeien tot dansers en choreografen van wereldformaat, waaronder Sol León en Paul Lightfoot, beide sinds 2002 de huischoreografen van NDT.

Lightfoot fungeert sinds 2011 tevens als artistiek directeur van het algehele gezelschap. León is sinds 2012 artistiek adviseur. Beiden werken sinds 1989 samen en vierden in de eerste helft van het seizoen 2014/2015 hun 25-jarig jubileum met nieuw werk en reprises van Sad Case en Subject to Change (NDT 2) en Sehnsucht en Schmetterling (NDT 1).

Sad Case - León & Lightfoot

Video: Subject to Change - León & Lightfoot

Dertig jaar geleden ontstond het idee om het dansgezelschap onder te verdelen in een gezelschap gericht op talentontwikkeling (NDT 2) en (NDT 1). Dansers van NDT 2 treden aan bij NDT 1, mits zij aan de verwachtingen van de artistieke leiding kunnen voldoen. De hoge eisen waaraan de dansers van NDT worden blootgesteld, resulteren niet alleen in waardering bij het publiek, maar ook in internationale dansprijzen. Zo won danser en choreograaf Medhi Walerski in 2013 de prestigieuze Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansprestatie’. “Met zijn imponerende uitstraling en theatersensitiviteit verliest zijn aanwezigheid nooit betekenis en houdt hij continu de aandacht van het publiek vast. Walerski is een meestergoochelaar in tijd en ruimte”, aldus het VSCD juryrapport.

 

Creatieve kruisbestuivingen

De lat ligt niet alleen hoog voor de dansers, maar ook voor de (gast)choreografen. NDT is een van de weinige productiehuizen die zoveel externe choreografen een podium biedt en de gelegenheid geeft om creaties te maken met een virtuoos dansgezelschap. Het is dan ook niet verwonderlijk dat internationale, prijswinnende dansmakers als Crystal Pite, Hofesh Shechter en Marco Goecke regelmatig te gast zijn bij NDT. Hun aanwezigheid leidt tot creatieve kruisbestuivingen van wereldklasse  en onvergetelijke balletten. Topstukken als Bella Figura, Symfonie in D en Déjà Vu behoren tot de klassiekers van het gezelschap. Een deel van de collectie is zelfs opgenomen in het archief van het Gemeentemuseum Den Haag, een unicum in de Nederlandse balletwereld.

 

 

Verdiep u verder in ons verhaal en blader door het NDT magazine: