Nieuws & Media > Louter creaties van eigen bodem in nieuw programma Nederl...

Big

Louter creaties van eigen bodem in nieuw programma Nederlands Dans Theater II

16 Feb 2011

In het nieuwe programma van Nederlands Dans Theater II, ‘Transform’, staan de creaties van de ‘homegrown talents’ centraal. Iván Pérez (1983), danser bij Nederlands Dans Theater I, maakt met de wereldpremière van FLESH zijn  debuut als choreograaf in het  officiële speelprogramma van het gezelschap. Lukáš Timulak (1979), die tot de zomer van 2010 nog toonaangevend danser was bij Nederlands Dans Theater I, maakt zijn derde choreografie voor de jonge dansers: Masculine/Feminine. Deze nieuwe generatie dansmakers staan samen met hun grote voorbeeld Ji??í Kylián, op het programma. Van Kylián is het prijswinnend werk (Zwaan 2009) Gods and Dogs te zien.

De première van ‘Transform’ is op donderdag 24 februari, Lucent Danstheater, Den Haag. Daarna op tour door Nederland.

Iván Pérez                               FLESH, wereldpremière

Danser, dansdocent en choreograaf Iván Pérez (Alicante, Spanje) begon al in 2002 met choreograferen en viel daarmee herhaaldelijk in de prijzen. Zijn talent als dansmaker werd ook opgemerkt bij Nederlands Dans Theater waar hij uiteindelijk na een aantal succesvolle creaties voor ‘Switch’ (de jaarlijkse choreografieworkshop) werd geselecteerd om stukken te maken voor het talentenproject van het gezelschap ‘UpComing Choreographers’ (2008 en 2010).

Met FLESH maakt de Spaanse dansmaker zijn debuut in het officiële speelprogramma van Nederlands Dans Theater. Ingegeven door persoonlijke ervaringen draait het voor Pérez in FLESH om het feit dat elk mens door te leven, creëert en sporen nalaat die ook na de dood, voortbestaan in het leven van anderen.

Voor fragmenten van balletten van Iván Pérez zie YouTube: http://www.youtube.com/user/MrIvancitoperez

Lukáš Timulak                        Masculine/Feminine, wereldpremière

Lukáš Timulak (1979) is sinds de zomer 2010 fulltime choreograaf en maakt stukken bij diverse internationale gezelschappen. Zijn meest recente werk Eroica voor Göteborg Ballet kreeg lovende recensies. Ook zijn eerdere balletten voor Nederlands Dans Theater II (Oneness en Offspring)  konden rekenen op positieve reacties van zowel publiek als danspers in binnen- en buitenland.

Zijn nieuwe stuk Masculine / Feminine onderzoekt een veel besproken onderwerp in het dagelijks leven: de verschillen tussen man en vrouw. Timulak verbeeldt op een humoristische manier alle herkenbare issues die er tussen man en vrouw leven, in dans.

Kijk voor meer informatie over Lukáš Timulak op www.timulak.com

‘Dansant, enthousiast, zonder een spoor van tobberige pretenties: het leven is verrukelijk’ (De Telegraaf over Offspring, 2009)

 Ji??í Kylián                               Gods and Dogs

Ji??í Kylián won voor zijn choreografie Gods and Dogs voor Nederlands Dans Theater II de Zwaan ‘meest indrukwekkende dansproductie 2009’.

De VSCD jury zei destijds: ‘In het prachtig uitgebalanceerde Gods and Dogs  laat choreograaf Jirí Kylián de jonge dansers van Nederlands Dans Theater II schitteren in een hallucinerende wereld, op muziek van Beethoven en Haubrich.Dit imposante totaaltheater ontrolt zich als een mysterieus en donker verhaal; Kylián legt de vinger op de achterkant van de werkelijkheid. Het nieuwe universum dat op het podium ontstaat, is prikkelend en heeft de scherpe en fijnzinnige gelaagdheid die Kylián zo eigen is. Dit manifesteert zich niet alleen in het bijzondere bewegingsidioom; met een ingenieus oog voor detail ontstaat er een onderscheidende mix van vormgeving, muziek en choreografie. Gods and Dogs is Kyliáns honderdste werk voor het Nederlands Dans Theater en
bewijst dat de choreograaf nog altijd niet aan kracht heeft ingeboet.’ 

In Gods and Dogs (2008) houdt Kylián zich bezig met grenzen. In zijn eigen woorden: ‘It is this border, between “normality and insanity”, between “health and sickness” and all the norms which determine the one or the other, which interest me. It can be diagnosed at any moment of our life. But where is exactly this moment, which will ultimately push us over the invisible border into the dark world of insanity and illness, is very difficult to determine. It is more than clear to me that I am not the first or the last person to ask these questions, and I think that every emerging generation should re-examine and redefine the borders and the twilight zones of such condition. But regardless of the borders in which these human conditions will be confined, surely no positive developments can ever be accomplished without the help of a healthy portion of madness.’

Gods and Dogs was behalve de honderdste choreografie van de grootmeester, ook zijn laatste voor Nederlands Dans Theater II in zijn hoedanigheid als huischoreograaf van Nederlands Dans Theater. Het ging in november 2008 in première in Lucent Danstheater Den Haag.

 ‘…helsmooie bewegingen…’(De Volkskrant over Gods and Dogs)

 

Klik hier om kaarten te bestellen

Zoek door de 165 nieuwsberichten