Nieuws & Media > Twee Spaanse dansmakers debuteren bij Nederlands Dans The...

Big

Twee Spaanse dansmakers debuteren bij Nederlands Dans Theater II

19 Okt 2010

De jonge dansers van Nederlands Dans Theater II presenteren hun eerste programma van dit seizoen: ‘Re-engage’. In dit programma maakt de Spanjaard Fernando Hernando Magadan zijn officiële debuut als choreograaf met zijn wereldpremière Deus ex Machina. De tweede wereldpremière (Malditos), en ook een debuut bij Nederlands Dans Theater II, komt van de eveneens Spaanse Alejandro Cerrudo. Malditos is een co-productie van Nederlands Dans Theater met  Hubbard Street Dance Chicago. Behalve deze twee creaties, zijn in dit programma ook nog twee reprises te zien: Sleight of Hand (2007) van Paul Lightfoot en Sol León, en Solo (1997) van Hans van Manen. ‘Re-engage’ gaat op 28 oktober in première in het Lucent Danstheater, Den Haag. Daarna volgt een tournee door Nederland.

Wereldpremière Deus ex Machina - Fernando Hernando Magadan

Fernando Hernando Magadan (Zaragoza, 1981), toonaangevend danser bij Nederlands Dans Theater I, ontwikkelde zich de afgelopen jaren in de kweekvijver van het Haagse gezelschap ook als choreograaf. Met succes; hij kreeg verschillende (internationale) uitnodigingen om choreografieën te maken. Zijn nieuwste creatie Deus ex Machina is zijn debuut als choreograaf in het officiële speelprogramma van Nederlands Dans Theater. Voor dit stuk liet hij zich inspireren door de offers van de castraten en periode waarin deze zangers hun hoogtijdagen beleefden: de Baroktijd.  Deus ex Machina is gezet op muziek van ondermeer Caecilia Bartoli, Vivaldi en Händel.

Wereldpremière Malditos - Alejandro Cerrudo

Alejandro Cerrudo (Madrid) is danser en huischoreograaf bij Hubbard Street Dance Chicago. Met Malditos maakt Cerrudo zijn debuut als choreograaf bij Nederlands Dans Theater, waar hij tot 2005 danste. Malditos wordt uitgevoerd door acht dansers op muziek van Alexandre Desplat, Patrick Doyle, Arvo Pärt en David Lang. De choreograaf wil in zijn nieuwste creatie de aandacht helemaal op het lichaam en de dans richten teneinde de lichaamstaal zoveel mogelijk voor zich te laten spreken. Het toneelbeeld houdt Cerrudo hiertoe dan ook bewust sober en ‘sec’. Cerrudo’s uitgangspunt bij het maken van Malditos is dat de taal van het lichaam puurder is dan woorden.

Sleight of Hand (2007) - Sol León en Paul Lightfoot

Sleight of Hand is een dansdrama vol mystiek, licht en duisternis. Het sterke toneelbeeld is kenmerkend voor het Spaans Britse choreografenduo; de ravenzwarte dansers, meterslange zwart-gouden robes en twee metershoge reusachtige dansers die daar hoog bovenuit torenen, zetten een sfeer neer van een schemerwereld tussen leven en dood en naderend onheil.

Solo (1997) - Hans van Manen

Hans van Manen’s Solo zet in zes minuten een portret neer van man, barstend van energie, en in gesprek met zichzelf en de wereld. Dit vliegensvlugge ballet is een solo, maar wordt door drie mannen gedanst. Bachs Vioolpartita is immers, volgens de grootmeester van Manen, niet door één mens te dansen.

‘Solo spettert, sputtert en swingt en doet je gniffelen om de dribbelende voeten, de als uitroeptekens opgeworpen armen, de flitsende draaien, de dreigende gebogen knieën en het plezier, de kwajongensachtigheid, de vaart en het grote kunnen waarmee de dansers van NDT II deze choreografie brengen’.
(NRC Handelsblad 20 januari 1997)

Zoek door de 154 nieuwsberichten